Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Labvıew İle Gerçek Zamanlı Veri Toplama ve Kontrol | MEK 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BARIŞ BORU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör Tufan KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde bilgisayarların hızlarının kapasitelerinin ve iletişim becerilerinin artmasıyla, bilgisayarlar mekatronik sistemlerin gerçek zamanlı kontrolü, izlenmesi ve veri toplama için sıklıkla kullanılmaktadır. Bilgisayar ile mekatronik sistem arasındaki bağı kuran veri toplama kartlarıdır. Ayrıca bu derste, veri toplama kartlarının kontrolü Labview görsel programlama ortamı ile yapılarak yeni programlama trendi olan görsel programlama mantığı da aktarılmış olacaktır. |
Dersin İçeriği | 1.Bölüm: Nyquist teoremi A/D D/A çeviriciler, Veri Toplama Kartları 2.Bölüm: Görsel Programlama ve Labview 3. Bölüm: Veri toplama kartı ile gerçek zamanlı ölçüm ve kontrol uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayarlı veri toplamayı öğrenir, pratik olarak uygulayabilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Labview programlama ortamını tanır ve labview programları hazırlayabilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Bilgisayar ile gerçek zamanlı kontrol mantığını bilir, veri toplama kartları ve labview ile uygulama yapabilir | Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analog bilgi Dijital Bilgi, A/D ve D/A Çeviriciler, Nyquist Teoremi | |
2 | Veri toplama donanımları, alınabilecek, üretilebilecek bilgi türleri ve iletişim yapıları | |
3 | Sinyal şartlandırma, gürültü azaltma, lineerleştirme, dijital filtreler | |
4 | Labview görsel programlama ortamı ve programlama yapıları | |
5 | Labview ve veri toplama kartı haberleştirilmesi, çeşitli sinyal türleri için örnekler | |
6 | Titreşim, basınç, ivme, hız, konum ölçüm prensipleri ve örnekler | |
7 | Sinyal işleme prensipleri soruna yönelik dijital filtre seçimi ve tasarımı | |
8 | Sensörler ve aktüvatörler ile gerçek zamanlı kontrol | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Dosyaya kayıt işlemleri, web üzerinden bilgi alışverişi ve kontrol | |
11 | Labview ile görüntü işleme | |
12 | Veri toplamada yeni teknolojiler ve yeni trendler | |
13 | Öğrenci proje sunumları | |
14 | Öğrenci proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. LabVIEW for Data Acquisition, Bruce Mihura, Pearson Education 2. LabVIEW based Advanced Instrumentation Systems, S. Sumathi, P. Surekha, Springer 3. Herkes İçin Labview, Jeffrey Travis, Jim King (Çeviri: Ahmet Mavi), Pegem Akademi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |