Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Yoğun Madde Fiziği I | FIZ 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SADIK BAĞCI, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Katıhal Fiziği teknolojiye yakınlığı sebebiyle fiziğin en popüler dallarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı teknolojide kullanılan metaller, yalıtkanlar, yarıiletkenler ve süperiletkenlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir. |
Dersin İçeriği | Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler, Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler, Kristallerde bağlanma ve hibritleşme, Brillouin bölgeleri ve sıkı bağlı elektronlar, Katıların elektronik band yapıları ve gerçek kristaller, İki ve üç boyutta örgü titreşimleri, Termal özellikler, Elektron-elektron etkileşimi, Kuantum mekaniksel hesap yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Katıların kristal yapılarını tanımlar ve sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Kristallerde örgü tayininin deneysel metodlarını açıklar ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Kristallerde atomik bağlanma mekanizmalarını diğer katılarla karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Katıların band yapılarını detaylı bir şekilde açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Katılarda ısı iletkenliği ve termal genleşmeyi nedenleriyle izah eder ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
6 | Katıların fonon özelliklerini adyabatik bağ yükü modeli ile inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Yoğunluk fonksiyon teorisinin katıların dinamik özelliklerinin incelenmesinde nasıl kullanıldığını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler | [1] 1-18 |
2 | Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler | [2] 61-91 |
3 | Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler | [2] 61-91 |
4 | Kristallerde bağlanma ve hibritleşme | [1] 41-60 |
5 | Kristal Yapı Kusurları | [2] 121-146 |
6 | Serbest Elektron Teorisi | [1] 97-116 |
7 | Enerji Bant Teorisi | [1] 121-135 |
8 | Kristal Titreşimleri | [1] 63-72 |
9 | ARASINAV | |
10 | Isısal Özellikler | [1] 77-89 |
11 | Yarıiletkenler | [2] 221-238 |
12 | Yarıiletkenler | [2] 221-238 |
13 | Yoğunluk Fonksiyon Teorisi | [4] 1-30 |
14 | Yoğunluk Fonksiyon Teorisi | [4] 1-30 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996. |
Ders Kaynakları | [2]“Katıhal Fiziği”, Ş. Aydoğan, Güven Kitap Yayın Dağ. Tic. Ltd. Şti., 2011. [3]“Condensed Matter Physics”, M. P. Marder, John Wiley & Sons,2000. [4]“Yoğunluk Fonksiyonel Teorisi”, D. S. Sholl, J. A. Steckel, Nobel Akad. Yay. Eğ. Dan. Tic. Ltd. Şti., 2012. [5]“Solid State Physics”, G. Burns, Academic Press Inc., 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 7 |
2. Kısa Sınav | 8 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |