Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Demokratikleşme Tarihi | TAR 446 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk demokrasi tarihinin geçirdiği evrelerinin incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Demokrasi kavramı ve demokrasi harici sistemler. Demokrasi ve Cumhuriyet. Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri. Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda yasal çerçeveyi oluşturan dönüşümler; Şer’i Hüccet Sened-i İttifak ve Tanzimat Fermanı. Meclislerin kurulması ve halkın yönetime katılmaya başlaması. Osmanlı aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri. Meşruti sisteme geçiş çalışmaları. İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması ve ilanı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temellerini öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Reform Hareketlerinin Türk Demokratikleşme sürecine katkısını kavrar | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
3 | Şer’i Hüccet ve Sened-i İttifak süreçlerinin inceler | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
4 | Tanzimat ve Islahat Fermanı’nın Türk Demokrasi tarihindeki yerini anlatır | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
5 | Meşruti sisteme geçiş çalışmalarını anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
6 | İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin önemini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasi kavramı ve Cumhuriyet. | |
2 | Demokrasi harici sistemler. | |
3 | Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri. | |
4 | Demokratikleşme sürecinin hazırlayıcısı olarak Osmanlı Devletinde Reform Hareketleri. | |
5 | Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda ki girişimler. | |
6 | Şer’i Hüccet ve Sened-i İttifak | |
7 | Sened-i İttifak. | |
8 | Tanzimat ve Islahat Fermanı. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Meclisler ve halkın yönetime katılmaya başlaması. | |
11 | Osmanlı Aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri. | |
12 | Meşruti sisteme geçiş çalışmaları. | |
13 | İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması ve ilanı. | |
14 | Kanun-i Esasinin içeriği ve tahlili. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1- Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |