Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fıkıhta Hakkın Kaynakları ISH 526 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersleri bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İRFAN İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Fıkıh öğretisinde "hak" kavramının incelenmesi

Dersin İçeriği

Abdurrazzâk el-Sanhûrî'nin (ö. 1971) Mesâdiru’l-hakk adlı eseri çerçevesinde klasik fıkıhta hak kavramının tanımı, hak çeşitlerinin tasnifi ve hakkın kaynaklarının incelenmesi modern hukuk öğretileriyle karşılaştırılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir hukukçu ve fıkıh bilgini olarak Abdürrezzâk es-Senhûrî'nin çalışmalarını değerlendirebilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Hak kavramı, hakkın türlerini tasnif edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
3 Hakkın kaynakları ve verdiği yetkileri birbirinden ayırabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Hak kavramı çerçevesinde Batı hukuku ve İslam hukukunu karşılaştırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hakkın kaynağı olarak fıkıhta akit teorisinin temel kavramlarını analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz bazı müslüman ülkelerinin hukuk düzenlerinde fıkhın yerini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 20 Yüzyılda Mısır’da kanunlaştırma ve fıkhın yeri
2 Senhûrî’nin biyografisi, eserleri, çalışmalarıyla ilgili değerlendirmeler
3 Mesâdiru’l-hak’ın konusu ve kapsamı
4 Senhûrî’nin fıkha bakışı
5 Mesâdiru’l-hak'ta karşılaştırmalı hukuk
6 Şahsî Hak-Aynî Hak
7 Zimmet teorisi
8 Şahsî ve Aynî hakkın kaynakları
9 Akit teorisi
10 Mezât, iz’ân, arbûn akitleri
11 Akitte hata
12 Akdin mahalli
13 Fâsit akit
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Andurrezzâk es-Senhûrî, Mesâdiru’l-hak fi’l-fıkhi’l-islâmî: Dirâse mukârene bi’l-fkhi’l-islâmî, Dâru ihyâ’i’t-turâsi’l-arabî, Beyrut-Lübnan, t.y.

Murteza Bedir, “Senhûrî, Abdurrezzâk Ahmed”, DİA, XXXVI, 2009, s. 523-525.

Muhammed Amâre, Ed-Doktûr Abdurrezzâk es-Senhûrî: islâmiyyetu’d-devle ve’l-medeniyye ve’l-kânûn, Dâru’s-selâm, Kahire, 2009.

Guy Bechor, The Sanhuri Code, and the Emergence of Modern Arab Civil Law (1932 to 1949), Brill, Leiden-London, 2007.

Oussama Arabi, “Al-Sanhuri's Reconstruction Of The Islamic Law Of Contract Defects”, Journal of Islamic Studies (1995) 6 (2): 153-172.

Abdurrezzâk es-Senhûrî, Fıkhü'l-hilafe ve tetavvuruhâ, trc. Nadiye Abdürrezzâk Senhuri. el-Hey'etü'l-Mısriyyetü'l-Âmme li’l-Kitâb, Kahire, 1989.

Enid Hill, “Al-Sanhuri and Islamic Law: The Place and Significance of Islamic Law in the Life and Work of 'Abd al-Razzaq Ahmad al-Sanhuri, Egyptian Jurist and Scholar, 1895-1971” Arab Law Quarterly, Vol. 3, No. 1 (Feb., 1988), pp. 33-64.

Nâdiye Senhuri, Tevfik Şavi, Abdürrezzâk es-Senhuri min hilâli evrakihi'ş-şahsiyye, ez-Zehrâ li'l-İ'lami'l-Arabî, Kahire, 1988.

Subhi Receb Mahmesânî, el-Mücahidûn fi'l-hak: tezkirât min Mâlik ile's-Senhurî, Dârü'l-ilm li'l-melayin,  Beyrut, 1979.

Senhûrî, Abdurrezzâk, Nazariyyetu’l-akd, el-Meceme’u’l-ilmiyyi’l-arabiyyi’l-islâmî, Beyrut, 1935.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Bir hukukçu ve fıkıh bilgini olarak Abdürrezzâk es-Senhûrî'nin çalışmalarını değerlendirebilir.
2 Hak kavramı, hakkın türlerini tasnif edebilir.
3 Hakkın kaynakları ve verdiği yetkileri birbirinden ayırabilir.
4 Hak kavramı çerçevesinde Batı hukuku ve İslam hukukunu karşılaştırabilir.
5 Hakkın kaynağı olarak fıkıhta akit teorisinin temel kavramlarını analiz edebilir.
6 Günümüz bazı müslüman ülkelerinin hukuk düzenlerinde fıkhın yerini analiz edebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6