| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metalurjide Mekanokimyasal Süreçler | MTM 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN YILDIZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Mekanik kuvvetlerin etkisiyle cevherlerin reaksiyona girme kabiliyetlerinin artırılması, birden fazla bileşenden mekanik kuvvetlerin yardımıyla kimyasal süreçlerin oluşması ile yeni teknolojik fazların ve yapıların oluşturulması üzerine yeni teknolojilerin kavranması |
| Dersin İçeriği | Mekanokimya, mekanik aktivasyon, mekanik alaşımlama, cevherlerin reaksiyona girme kabiliyetinin artırılması, seramik tozların mekanokimyasal olarak üretimi, analiz işlemlerinin yorumlanması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mekanokimya ve mekanik aktivasyon kavramlarını kavrar | Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Yüksek enerjili öğütmenin etkilerinin kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Yapısal bozunmaları analiz eder | Tartışma, Soru-Cevap, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 4 | Mekanik alaşımlama teorilerini kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mekanokimyaya giriş ve temel kavramlar | |
| 2 | Mekanik aktivasyon teorileri | |
| 3 | Yüksek enerjili öğütme ve ortam parametreleri | |
| 4 | Minerallerde yapısal değişimler ve analiz teknikleri 1 (SEM, XRD) | |
| 5 | Minerallerde yapısal değişimler ve analiz teknikleri 2 (DTA, FTIR) | |
| 6 | Minerallerin hidrometalurjik süreçlerine mekanik aktivasyonun etkileri | |
| 7 | Minerallerin pirometallurjik süreçlerine mekanik aktivasyonun etkileri | |
| 8 | Mekanokimyasal katı hal sentezleri | |
| 9 | İntermetaliklerin mekanokimyasal sentezi | |
| 10 | Seramik sistemlerinde mekanokimyasal çalışmalar | |
| 11 | Seramik sistemlerinde mekanokimyasal çalışmalar | |
| 12 | Mekanik alaşımlama teorileri ve kinetiği | |
| 13 | Mekanik alaşımlama parametreleri | |
| 14 | Örnek mekanik alaşımlama çalışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1) P. Balaz, Extractive Metallurgy of Activated Minerals, Elsevier, 2011 2) A.Z. Zuhasz & L. Opoczky, Mechanical Activation of Minerals by Grinding, Ellis Horwood Books 3) P. Balaz, Mechanochemistry in Nanoscience & Minerals Engineering, Springer, 2010 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mekanokimya ve mekanik aktivasyon kavramlarını kavrar | ||||||||||||
| 2 | Yüksek enerjili öğütmenin etkilerinin kavrar | ||||||||||||
| 3 | Yapısal bozunmaları analiz eder | ||||||||||||
| 4 | Mekanik alaşımlama teorilerini kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 3. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 2 | 15 | 30 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||