Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur´An´A Çağdaş Yaklaşımlar DAO 256 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri Yoktur.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Modernizmin İslam dünyasını etkilemesini özellikle Kur´an´ın yorumlanması açısından öğrenciye göstermek ve çağdaş Kur´an okumaları hakkında bilgilendirmek
Dersin İçeriği Bu derste İslam dünyasındaki klasik ve çağdaş dönem modernleşme hareketlerinin Kuran Yorumlarına ve okumalarına yansıması incelenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernite ve Modernizm kavramlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Modernizmin Kur´an Okumalarına yansımaları tasvir eder. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Temel paradigmları gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Mısır ve Hint alt kıtasında Kur´ana Çağdaş Yaklaşımları anlar. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
5 Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti döneminde çağdaş Kur´an okumalarının yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
6 Çağdaş tefsiri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çağdaşlık ve modernizm kavramlarına giriş Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Modernizmin İslam dünyasına girişi ve oryantalizm. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kur´an´a Çağdaş yaklaşımda temel paradigmalar. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kur´an merkezli ve hadislere Eleştirel bakış. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 İçtihad vurgusu İcmayı ve mezhepleri kabul etmeme Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Geleneksel birikimin yetersizliği Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İsrailiyyyata tepki Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Kur´an´ın bütünlüğüne, bilime ve akla vurgu Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Seyyid Ahmed Han ve Hint Alt kıtasında modern Kur2an okumaları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 M. Abduh ve Mısırdaki Kuran´a Çağdaş Yaklaşımlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Mehmet Akif ve Sırat-ı Müstakim/sebilürreşad dergisi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Elmalılı H. Yazır ve Kuran´ın tefsir ve tercüme projesi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Türkiyede çağdaş dönemde yazılan Meal edebiyatı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu [1] Albayrak, İsmail (2004): Klasik Modernizmde Kur´ana yaklaşımlar, İstanbul: Ensar Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Bıirışık, Abdülhamit (2001): Hint altkıtası düşünce tefsir ekolleri. İstanbul: İnsan Yayınevi
[3] Mertoğlu, Suvat, (2001): Osmanlıda II meşrutiyet sonrası Modern tefsir anlayışı, Basılmamış doktora tezi, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar.
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. X
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4