Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Kültür ve İletişim Çalışmaları BH 602 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MELİH ZAFER ARICAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin, iletişim çalışmaları ve görsel kültür ilişkisine yönelik teorik bilgisini artırmak ve toplumsal/kültürel iletişimde görselliğin, imgelerin önemini anlamasına yardımcı olmaktır. Burada görsellik; müzikte, toplumda, politikada, tarihte, sosyal ilişkilerde, cinsiyetçi yaklaşımda ve etnisitede göründüğü biçimleriyle, eleştirel bir bağlamda ele alınır. Bu çerçevede, öğrenciye; kitle iletişimi, kültür endüstrileri, sanatsal ve toplumsal hareketler tarafından üretilen imgeleri, mekan-görüntü bağlamında, görsel sosyolojinin araçlarıyla değerlendirebilmesi konusunda yardımcı olunur.

Dersin İçeriği

Kültür ve Görsel İmgeler
Popüler Kültürede İmge İmparatorluğu
Reklam ve Modada Görsellik
Santsal hareketler ve İmgeler
Toplumsal Hareketlerde Görsellik
Görsel Kültür ve Kent
Turizm ve Politik İmgeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görselleri mesaj oluşturmada metin içerisinde etkin kullanır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
2 Görsel algıyı tarif eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İmajların tutum ve kararlara etkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Gerçeklik ile görüntü arasındaki farkı yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Görsel iletişimde etik değerlere uygun mesaj oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Görsel tasarım ögelerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
7 Göstergebilim unsurlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Görsel iletişimin gelişim süreci
2 Semiyoloji
3 İzleyici ve anlam: İzleyicinin görüntüye yönelik farklı okumaları analiz edilecektir.
4 Görsel Kültür, dijital medya ve küreselleşme: Teknolojik gelişmelerin, temsilin doğasında ne gibi değişikliklere yol açtığı tartışılacaktır.
5 Görsel kültürün küresel akışı: Küreselleşmenin görsel kültürdeki etkileri, kültür emperyalizmi, küresel markalama gibi kavramlar tartışılacaktır.
6 Görsel kültür ve gündelik hayat: İmgelerin gündelik hayatımızı nasıl sarmaladığı açıklanacak ve imgeleriin kültürel hayattaki yansımaları analiz edilecektir.
7 İmajların tutum ve kararlara etkisi
8 Ara Sınav
9 Görüntü ve gerçeklik
10 Manipülasyon ve etik
11 Reklam, tüketim kültürü ve haz: Tüketim toplumu, meta fetişizmi vb. kavramlar ışığında reklamlarda kullanılan görseller analiz edilecektir.
12 Görüntü ve iktidar: İmge ile iktidar arasındaki ilişkinin sanat tarihi, kültürel çalışmalar ya da oryantalist söylem çerçevesinde değerlendirilmesi.
13 Öğrenci sunumları
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Fiske, J. (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev.) Süleyman İrvan, Bilim ve Sanat Yayıncılık, Ankara.
Berger, J. (2013) Görme Biçimleri, (çev.) Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İstanbul.
Barthes, R. (2012) Göstergebilimsel Serüven, (çev.) Mehmet Rifat ve Sema Rifat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Sartori, G. (2004) Görmenin İktidarı, (çev.) Gül Batuş ve Bahar Ulukan, Karakutu, İstanbul.
Miller, R. M. ve Williams, G. A. (2004) The 5 Paths to Persuasion: The Art of Selling Your Message , Warner Business Book, New York.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Görselleri mesaj oluşturmada metin içerisinde etkin kullanır.
2 Görsel algıyı tarif eder.
3 İmajların tutum ve kararlara etkisini kavrar.
4 Gerçeklik ile görüntü arasındaki farkı yorumlar.
5 Görsel iletişimde etik değerlere uygun mesaj oluşturur.
6 Görsel tasarım ögelerini sıralar.
7 Göstergebilim unsurlarını açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6