Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatı Nazım III TDE 451 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Metin Şerhi III

Türk Mesnevi Edebiyatı

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Dr. B. Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Son dönem Klasik Türk edebiyatının, genel özellikleri, belli başlı şairleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olma. Ayrıca seçilmiş şiir örneklerinin şerhlerinden hareketle dönemin şiirinin ve önde gelen şairlerinin karakteristik yönleri hakkında bilgi sahibi olma.

Dersin İçeriği

19. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nin sosyal, siyasi, kültürel ve edebî durumuna ana hatlarıyla değinilecek, bilhassa Encümen-i Şuarâ topluluğu üzerinde durulacaktır. Bu yüzyıldaki Osmanlı sahası Klasik Türk edebiyatına genel bir bakış ile birlikte, önde gelen şairlerin biyografileri, eserleri, edebi kişilikleri, Klasik şiir içindeki yerleri, gerek kendi dönemleri, gerekse sonraki dönem şairleri üzerindeki etkileri hakkında bilgi verilecek. Aynı zamanda bu şairlerin çoğunlukla gazel nazım şekli olmak üzere şiir örneklerinin çeviri yazıları, günümüz Türkçesiyle nesre çevirileri, şerh ve çözümlemeleri yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Türkçesi metinlerini okuma, çeviri yazı, günümüz Türkçesiyle nesre çeviri ve aruz uygulamalarını anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Seçilen şiir örneklerindeki edebî sanatları belirler. Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Dönemin önemli bir edebi özelliği olan Mahallileşme Akımı hakkında yorumlarda bulunur, örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 19. Yüzyıl Klasik Türk şiirinin belli başlı şairlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
5 Klasik metinleri şerh ederken dönemin edebî özelliklerini ele alır ve şairin başta biyografisi olmak üzere, edebî kişilik vb. özellikleri hakkında genellemelere ulaşır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
6 Seçilen şiir örneklerinin çözümlemelerinden hareketle, yüzyılın sosyal, kültürel ve edebî karakterini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Son dönem (19.yy.) Klasik Türk şiirine genel bir bakış. Divan şiirinde şekil ve muhteva bakımından meydana gelen değişiklikler. Bu dönemde etkili olan kümeleşmeler ve akımlar. İsmail Ünver'in "19. Asır Divan Edebiyatı" başlıklı makalesi okunacak. "Divan Yolu'ndan Pera'ya Selametle" adlı kitaptaki ilgili kısım tartışılacak.
2 Enderunlu Vâsıf'ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
3 Keçecizâde İzzet Molla’nın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve Mihnet-keşân adlı mesnevisinden örnek beyitler. örnekler.
4 Leylâ Hanım’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
5 Şeref Hanım’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
6 Leskofçalı Galib'in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
7 Osman Nevres'in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
8 Yenişehirli Avnî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
9 ARA SINAV
10 Osman Şems'in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
11 Hersekli Ârif Hikmet’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
12 Kazım Paşa'nın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
13 Listedeki her şairden derste işlenmeyen bir beytin öğrenciler tarafından çözülmesi.
14 Konu tekrarı ve sınav hakkında bilgilendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Prof. Dr. A. Atilla Şentürk-Doç. Dr. Ahmet Kartal, "Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi" (Dergah Yayınları, İstanbul)

Ders Kaynakları

Prof. Dr. Fahir İz, "Eski Türk Edebiyatında Nazım I-II" (Akçağ Yayınları, Ankara); Prof. Dr. Osman Horata, "Zihniyet Çözülüşünden Edebi Çözülüşe: Lâle Devri´nden Tanzimat´a Türk Edebiyatı", (Türkler, c. 11, Ankara 2002, s. 573-592); Prof. Dr. Osman Horata, "Zihniyet Çözülüşünden Edebi Çözülüşe: Lâle Devri´nden Tanzimat´a Türk Edebiyatı", (Türkler, c. 11, Ankara 2002, s. 573-592); Ahmet Hamdi Tanpınar, "19. Asır.Türk Edebiyatı Tarihi" (Çağlayan Kitabevi, İstanbul); Prof. Dr. Fatih Andı, "Servet-i Fünun´a Kadar Yeni Türk Şiirinde Şekil Değişmeleri" (Kitabevi Yayınları, İstanbul); Yrd. Doç. Dr. Bayram Ali Kaya, "Osman Nevres ve Divanı" (Akçağ Yayınları, İstanbul); İbnülemin M. K. İnal, "Son Asır Türk Şairleri" (AKM Başkanlığı Yayınları, Ankara); Doç. Dr. Ömür Ceylan-Ozan Yılmaz, "Hazana Sürgün Bahar, Keçecizade İzzet Molla ve Divan-ı Bahar-ı Efkâr" (Sahaflar Kitap Sarayı, İstanbul).

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 5