Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçenin Bugünkü Meseleleri TDE 478 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Türk Dil Bilgisi derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler Doç.Dr. İLHAN UÇAR,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilimize sahip çıkmanın önemini vurgulamak, basında ve duvar yazılarında yabancı kelimelerin yersiz olduğunu kanıtlamak, dilimizdeki temel ve yardımcı kelimelerin imlâ klavuzuna uygun yazı alışkanlığını sağlamak.

Dersin İçeriği

Türk Dilinin Dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin bugünkü meseleleri, yabancı kelimeler, bunların yerine tavsiyeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkçenin bugünkü meselelerini sıralar, adlandırır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türkçenin bugünkü meselelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Güzel ve doğru Türkçe kullanımlarını örnekler ve bunları uygular. Anlatım, Tartışma,
4 Doğru ve yanlış dil kullanımlarını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Yabancı kelimeler yerine Türkçe kelimeler kullanılmış bir metin tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türkçe bir metni Türkçenin doğru kullanımı ve günümüz meseleleri bakımından değerlendirir. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 M.Kemâl Atatürk’ün dil siyaseti M. Kemal Atatürk´ün dil siyasetini anlatan eserlerini okumak.
2 Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yeri ve önemi Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yeri ve önemini anlatan eserleri araştırmak.
3 Türkiye Türkçesi ve Türklük biliminin son bulguları Türklük biliminin son bulgularından oluşan 10 eserlik makale dosyası hazırlamak.
4 Herkesin güzel Türkçe öğrenmeye ve kullanmaya özendirilmesi yolları Güzel ve yazma ve konuşma üzerine yazılmış çalışmaları araştırmak.
5 Türkiye Türkçesinde terim kargaşasının ortadan kaldırılması yolları Türkiye Türkçesi gramer terimleri sözlüklerini incelemek.
6 Türkiye Türkçesinin güncel sorunları Türkiye Türkçesinin güncel sorunlarını tartışan eserler bulmak.
7 Özensizlik ve yanlış kullanımdan uzaklaşma yolları Türkçede özensizlik ve yanlış kullanımı örnekleyen metinler tespit etmek.
8 Yabancı kelime ve terim tutkusundan uzaklaşma yolları Türkçede alıtı, verinti ve gramer terimleri sözlüklerini incelenmek.
9 ARASINAV Genel konu tekrarı yapmak.
10 Geçmişten bugüne Türkçenin bilim dili olduğunu topluma kanıtlama Geçmişten bugüne Türkçenin bilim dili olduğunu topluma kanıtlayan tarihi ve günümüz metinlerini incelemek.
11 Aşırı özleşmenin olumsuz taraflarının bilimsellikle incelenmesi Aşırı özleşmeyi anlatan eserleri incelemek.
12 Türkçeyi basın ve yayın organlarında doğru kullanma yolları Türkçeyi basın ve yayın organlarında doğru kullanma yollarını örnekleyen metinler tespit etmek
13 Türkçe öğretmen yetersizliğinin ortadan kalkması yolları,Türkiye Türkçesinde yardımcı kelime ve noktalama işaretleri Türkçe öğretmeni alımı ile ilgili haberlerin tespiti ve yardımcı kelime-noktalanma işaretlerini anlatan eserlerin incelenmesi
14 Türkiye Türkçesinde bilim terimlerinin Türkçeleştirilmesi ile ilgili sorunlar Türkiye Türkçesi gramer terimleri sözlüklerini incelemek.
Kaynaklar
Ders Notu

1) Saray, Mehmet., Gaspıralı İsmail Bey’den Atatürk’e Türk dünyasında Dil ve Kültür birliği, İstanbul,1993
2) Timurtaş ,K.Faruk.,Türkçemiz ve Uydurmacılık, 2.Baskı,İstanbul, 1980
3) Ercilasun, B.Ahmet., Dilde Birlik, Ankara, 1993
4) Banarlı, N. Sami, Türkçenin Sırları, Kubbealtı Yay., İstanbul 2005.
5) Banguoğlu, T., Dil Bahisleri, Kubbealtı Yay., İstanbul 1987.
6) Kaplan, M., Dil ve Kültür, Dergah yay., İstanbul-2003
7) Karamanlıoğlu, A., Türk Dili Nereden Geliyor ve Nereye Gidiyor? Ankara-1994.
8) Hacıeminoğlu, M. N., Türkçenin Karanlık Günleri, İrfan Yayınevi, İstanbul-1976.
9) Mehmedoğlu,A.,Hatire, A., Türk Dili Varlığımızdır, Aşiyan Yay.,Adapazarı, 2000.

Ders Kaynakları

1) Kaplan, M., Dil ve Kültür, Dergah yay., İstanbul-2003
2) Karamanlıoğlu, A., Türk Dili Nereden Geliyor ve Nereye Gidiyor? Ankara-1994.
3) Hacıeminoğlu, M. N., Türkçenin Karanlık Günleri, İrfan Yayınevi, İstanbul-1976.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5