Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Bilimine Giriş TAR 111 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÜMİT EKİN
Dersi Verenler Prof.Dr. ÜMİT EKİN, Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarih biliminin önemi ve Tarih ekollerinin tanınması
Dersin İçeriği Tarih yazıcılığının gelişimi ve önemli ekolleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih biliminin temel kavramlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tarih yazımının ortaya çıkış sürecini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 İbn Haldun’un tarih yazıcılığındaki yerini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Annales Okulunun tarihçilik anlayışına kazandırdığı yaklaşımları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Alman tarih ekolünün tarihçilik anlayışını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Tarih felsefesinin içeriğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 İngiliz ve Amerikan tarihçilerin görüşlerini aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih yazımının ortaya çıkışı [1] Sayfa 1-10
2 Dünyada ve Türkiye’de tarih yaklaşımları [3] Sayfa 27-49
3 İbn Haldun ve tarihçilik anlayışı [8] Sayfa 1-37
4 Annales Okulu [5] Sayfa 29-52
5 Annales Okulu [5] Sayfa 52-109
6 Annales Okulu’nun Türkiye’deki etkileri [4] Sayfa 7-28
7 Alman tarihçi okulu [4] Sayfa 7-38
8 Avusturya çevresi [4] Sayfa 39-73
9 ARASINAV
10 İngiliz tarihçilerinin görüşleri [6] Sayfa 33-61
11 Amerikan tarihçilerinin görüşleri [7] Sayfa 3-45
12 Tarih felsefesi [6] Sayfa 62-98
13 Tarih felsefesi [6] Sayfa 99-127
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Kubbealtı, İstanbul 1995.
2- Bekir Kütükoğlu, Vekayinüvis, c: XIII, ss. 271-287.
3- İlhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitapevi, Ankara 1997.
4- Emre Bağce, Frankfurt Okulu, İstanbul 2006.
5- Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, Ankara 2002.
6- R. G. Collingwood, Tarih felsefesi Üzerine Denemeler, İstanbul 2000.
7- Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, Ankara 1995.
8- İbn Haldun, Mukaddime, İstanbul 1983.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5