Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Selçuklular Tarihi | TAR 106 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Selçuklu Devri Kültür Tarihi, Haçlı Seferleri Tarihi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçuklu Devletleri'nin Siyasi Tarihini İncelemek. Selçukluların dünya medeniyetine katkılarını ortaya koymak. |
Dersin İçeriği | Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçuklu devletlerinin tarihi, kültürel, askeri, ekonomik ve siyasi gelişimleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Selçuklu sürecinin Türk ve İslam tarihindeki yerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Oğuzların İslamiyet’i kabulünün sonuçlarını değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Selçukluların İranlılaşması ve sonuçları üzerinde bilimsel tespitler yapar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
4 | Anadolu ve Önasya’daki Selçuklu uygarlığını belirtir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Kaynakları, Oğuzlar, Selçuk Adı- Selçukluların Menşei / Dukak-Selçuk Bey ve Oğulları- Cend’e Göç ve İslamiyet'e Geçiş Süreci | |
2 | Selçukluların Tarih Sahnesine Çıkışı (Savaşlar) ve Horasan’a Göç, Bölgenin Siyasi Yapısının İncelenmesi / Tuğrul ve Çağrı Beyler ’in Seferleri | |
3 | Sultan Alp Arslan’ın Saltanat Mücadelesi/ Fetihler (Azerbaycan, Kafkasya, Suriye) | |
4 | Bizans ile Mücadele ve Malazgirt Savaşı (Bizans ve Türkmenler-Selçuklular Açısından Değerlendirilmesi) ve Anadolu’nun Fethi | |
5 | Melikşah Dönemi Siyasi Faaliyetler (Sınırların Genişlemesi, İç ve Dış İlişkiler) (Doğu Arabistan, Hicaz, Yemen, Diyarbekir, Musul, Antakya, Türkistan) Türkiye ve Suriye Selçuklularının Kuruluşu | |
6 | Batınîlik / Melikşah’ın Vefatı ve Fetret / Buhran Dönemi | |
7 | Berkyaruk Dönemi (Terken Hatun, Tutuş ve Arslan Argun’la Mücadele, Haçlılarla Mücadeleler, Kardeşi Tapar ile Mücadeleleri) | |
8 | Muhammed Tapar Dönemi (İsyanlar, Türkiye Selçukluları Gürcüler, Bâtıniler ve Haçlılarla Mücadeleler) | |
9 | ARASINAV | |
10 | Sencer Dönemi Faaliyetleri (Meliklik ve Sultanlık Devri) Doğu ve Batı Siyaseti | |
11 | Katvan Savaşı ve Devletin Yıkılış Sürecine Girmesi / Karahıtay istilası/ Oğuz İsyanı/ Sencer’in Vefatı | |
12 | Selçuklu Divan ve Saray / Taşra ve Ordu Teşkilatı | |
13 | Türkiye Selçukluları- Süleymanşah ve I. Kılıçarslan- I. Alâeddin Keykubat- II. Gıyaseddin Keyhüsrev ve Babailer İsyanı – Moğol İşgali | |
14 | Suriye- Irak- Kirman Selçukluları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Osman Gazi Özgüdenli, Selçuklular I, İSAM Yayınları. Abdülkerim Özaydın, Büyük Selçuklu İmparatorluğu, IRCICA Yayınları, İstanbul 2023. |
Ders Kaynakları | Osman G. Özgüdenli, Selçuklular I, İstanbul: İsam Yayınları, 2013. Abdülkerim Özaydın, Büyük Selçuklu İmparatorluğu, IRCICA Yayınları, İstanbul 2023. Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, İstanbul 1996.
|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |