Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Analiz MAT 309 5 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri Analiz ve Lineer Cebir, Diferansiyel Denklemler I derslerinin alınmış olması tavsiye edilir
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MURAT SARDUVAN
Dersi Verenler Doç.Dr. MURAT SARDUVAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Kesikli yapıların davranışlarını incelemek, matematik bir baza oturtmaktır. Hata analizi, non-lineer denklemler, sonlu farklar, fark denklemleri, Enterpolasyon, regrasyon, Sayısal türev-sayısal integrasyon, Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri, Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri, Cebirsel Denklem Sistemleri ve çözümleri konusunda teorik ve uygulamalı bilgiler edinmek.
Dersin İçeriği Kesikli yapıların davranışları. Hata analizi, non-lineer denklemler, sonlu farklar, fark denklemleri, Enterpolasyon, regrasyon, Sayısal türev-sayısal integrasyon, Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri, Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri, Cebirsel Denklem Sistemleri ve çözümleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kesikli yapıların davranışlarını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
2 Hata analizini sınıflandırır ve inceler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
3 Non-lineer denklemleri irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
4 Non-lineer denklem sistemlerini irdeler. Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Sonlu farklar ve özelliklerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
6 Fark denklemleri ve çözüm yöntemlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
7 Enterpolasyon ile ilgili yöntemleri irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
8 Regrasyonla ilgili yöntemleri irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
9 Sayısal türev-sayısal integrasyon la ilgili yöntemleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
10 Diferansiyel denklemler ve denklem sistemlerinin sayısal çözümlerini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
11 Cebirsel denklem sistemleri ve çözümlerini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kesikli yapıların davranışlarını incelenmesi [1] Sayfa 1-4
2 Hata analizi [1] Sayfa 4-13
3 Non-lineer denklemlerin çözüm yöntemleri [1] Sayfa 14-16
4 Sonlu farklar, fark denklemleri ve çözüm yöntemleri [1] Sayfa 17-33
5 Enterpolasyon ve enterpolasyon türleri [1] Sayfa 33-36
6 Regrasyonla ilgili yöntemlerin irdelenmesi [1] Sayfa 37-40
7 Sayısal türev [1] Sayfa 40-49
8 Sonlu farkların sayısal türevlerde kullanımı [1] Sayfa 50-51
9 Yüksek Mertebeden Sayısal türevleri [1] Sayfa 51-54
10 Sayısal integrasyonla ilgili yöntemler [1] Sayfa 54-57
11 Diferansiyel Denklemlerin sayısal çözümleri [1] Sayfa 57-64
12 Sınır-Değer Problemleri ve sayısal çözümleri [1] Sayfa 64-67
13 Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri [1] Sayfa 67-76
14 Cebirsel Denklem Sistemleri ve çözümleri [1] Sayfa 76-89
Kaynaklar
Ders Notu 1. TÜRKER Eyüp Sabri, Bilgisayar Uygulamalı SAYISAL ANALİZ Yöntemleri, ADAPAZARI, 1997.
Ders Kaynakları 1. TAPRAMAZ Recep, Sayısal Çözümleme, İstanbul, 2002
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5