Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Tarihi MAT 463 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYNUR ŞAHİN
Dersi Verenler Doç.Dr. AYNUR ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları Matematik Bölümü araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Matematik Tarihi nedir , konusu , amacı ve görevi, öneminin öğretilmesi. Matematik Tarihi öğretiminde uygulanan yöntemin öğrenilmesi. Bilim tarihinde Matematiğin yeri . Aritmetik, Cebir, Geometri, Analitik Geometri, Tasarı Geometri, Trigonometri , Diferansiyel Denklemler, İhtimaller Hesabı, İstatistik, Lineer Cebir, Vektör Hesabı, Logaritma v.b. konularda tarihi gelişim. Bazı Matematikçilerin hayat kesitleri ( Yunan, Türk-İslam, Batı Matematikçileri)
Dersin İçeriği Bilim tarihinde Matematiğin yeri . Aritmetik, Cebir, Geometri, Analitik Geometri, Tasarı Geometri, Trigonometri , Diferansiyel Denklemler, İhtimaller Hesabı, İstatistik, Lineer Cebir, Vektör Hesabı, Logaritma v.b. konularda tarihi gelişim. Bazı Yunan, Türk-İslam, Batı Matematikçilerinin hayatları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematik Tarihi öğretiminin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Bilim tarihinde matematiğin yerini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Matematikteki kavramların tarihi gelişimini sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Matematiğe katkısı olan bilim adamlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Günümüz matematiğini tarihi süreçte karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Matematik ile diğer bilim dalları arasındaki farklılıkları ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim tarihinde Matematiğin yeri
2 Matematiğin diğer bilimlerle ilgisi ve farkları
3 Aritmetikte tarihsel gelişim
4 Cebir ve Geometride tarihsel gelişim
5 Analitik geometri ve tasarı geometride tarihsel gelişim
6 Trigonometride tarihsel gelişim
7 Diferansiyel denklemlerde tarihsel gelişim
8 Olasılık ve istatistikte tarihsel gelişim
9 Ara sınav
10 Lineer cebir ve vektör hesabında tarihsel gelişim
11 Logaritmada tarihsel gelişim
12 Yunan Matematikçileri
13 Türk-İslam Matematikçileri
14 Batı Matematikçileri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Göker, Lütfi; Matematik Tarihi ve Türk-İslam Matematikçilerinin Yeri, M.E.B. Yayınları, No 3026, 1997 , İstanbul.
Ders Kaynakları [2] Ekmikçioğlu,Mehmet; Trigonometrinin Tarihi gelişimi, M.E.B. Yayınları, No 189, 1992 , İstanbul.
[3] Göker, Lütfi; Matematik Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, No 1017, 1989 , Ankara .
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5