Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metrik Uzaylara Giriş MAT 269 3 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

Soyut Matematik, Analiz I, II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHPEYKER ÖZTÜRK
Dersi Verenler Prof.Dr. MAHPEYKER ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, metrik uzaylarının temel kavramlarını vermek, matematik analiz ile ilgili kavramlarını genelleştirerek uzayın metriğine göre yeniden ele almak ve matematik bölümünün teorik derslerine temel teşkil eden bilgileri kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Metrik Uzaylarda temel kavramlar, süreklilik, düzgün süreklilik, izometri, Dizilerin yakınsaklığı, Cauchy dizileri, tam metrik uzaylar, Bir metrik uzayın tamlanışı, Baire teoremleri, tamamen sınırlı kümeler, Düzgün homeomorfizm, Metrik uzaylarda kompaktlık, Metrik uzaylarda bağlantılılık.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metrik ile ilgili genel kavramları tanır. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Süreklilik kavramını kavrar, Sürekliliğin bir metrik özellik olup olmadığını anlar Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Düzgün süreklilik kavramlarını tanır, Yorumlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Düzgün süreklilik altında değişmeyen metrik özelliklerini öğrenir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 İzometri kavramını tanır Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Dizllerin yakınsaklığını ve Cauchy dizilerini yorumlar Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
7 Tam metrik kavramını tanır, kümeleri kategorilere ayırma becerisini kazanır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
8 Metrik uzaylarda kompaktlık kavramı hakkında bilgi edinir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
9 Metrik uzaylarda bağlantılılık kavramını tanır ve yorumlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ön Bilgiler
2 Metrik Kavramı ve örnekler
3 Metrik Uzaylarda Bazı Temel Kavramlar
4 Metrik Uzaylarda Süreklilik
5 Düzgün süreklilik ve İzometri
6 Metrik uzaylarda diziler ve yakınsaklık
7 Cauchy Dizileri
8 Tam Metrik Uzaylar
9 Metrik Uzayların Tamlanması
10 Yoğun kümeler, Birinci ve İkinci kategoriden kümeler
11 Metrik Uzaylarda Kompaktlık
12 Sürekli Fonksiyonlar ve Kompakt Uzaylar
13 Metrik Uzaylarda Bağlantılılık
14 Metrik Uzaylarda Bazı Diğer Konular
Kaynaklar
Ders Notu

1. Bryant,V. Metric spaces: Iteration and applications, Cambridge Uni. Press, 1985.
2. Cangül,İ.N.,Bizim,O., Başkan, T.,. Metrik uzaylar ve genel topolojiye giriş, Nobel yayın ve dağıtım, Ankara , 2006.

3. Jain, P. K., Ahmad, K. , Metric Spaces, Narosa Publishing House, 2009.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur.
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 9 9
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5