Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Analitik Geometri I MAT 103 1 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT AKYİĞİT
Dersi Verenler Prof.Dr. SOLEY ERSOY, Prof.Dr. MAHMUT AKYİĞİT,
Dersin Yardımcıları

Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Analitik Geometri ile ilgili temel kavramlar verilerek, bu dersin konularından başta geometri dersleri olmak üzere diğer derslerde kullanılacak donanımı kazandırmak.

Dersin İçeriği

Vektörler, vektör uzayları, vektörlerde iç çarpım, iç çarpım uzayları, 3-boyutlu uzayda vektörel ve karma çarpım. Koordinat çatıları ve koordinat sistemleri, afin koordinatlar, ve Öklid koordinatlar, silindirik ve küresel koordinat sistemleri, düzlemde geometride ötelemeler ve dönmeler, vektör cebrinin uygulamaları, uzayda doğru ve düzlem.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sentetik geometriden analitik geometriye geçişi yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Değişik koordinat sistemlerini tanımlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Vektörler hakkında detaylı bilgileri kullanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
4 Vektörlerle ilgili değişik çarpımları gösterir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Vektör cebrinin uygulamalarını örnekler Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Öklidyen, silindirik, küresel ve toroidal koordinat sistemlerinin birinden diğerine geçişleri hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Düzlem geometride ötelemeleri ve döndürmeleri çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
8 Vektör cebrinin uzayda doğru ve düzleme uygulamalarını yapar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Bir düzleme ve bir doğruya göre yansımaları hesaplar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vektörler, düzlemde afin koordinat sistemi, vektör uzayları [1]
2 İç çarpım ve iç çarpım uzayları, doğrunun Hess formu [1] 22-32
3 İç çarpım uzayı, ortonormal vektör sistemleri [1] 33-56
4 Vektörel Çarpım, Karma Çarpım [1] 57-65
5 Afin uzay, afin çatı, afin koordinat sistemlerinin değişimi [1] 69-81
6 Öklid uzayı, Öklid çatısı, silindirik, küresel ve toroidal koordinat sistemleri [1] 81-98
7 Koordinat sistemleri arası geçişlerin örnekleri,alıştırmalar [1],[2] ve [3]
8 Eğrilerin parametrik denklemleri [1] , [2] ve [3]
9 Eğrilerin parametrik denklemleri [1] , [2] ve [3]
10 Vektör cebrinin uygulamaları,örnekler alıştırmalar [1] 132-139
11 Doğru-düzlem ilişkileri, açıortay düzlemleri, iki ve üç düzlemin durumu [1] , [2] ve [3]
12 Düzlem demeti, doğru ile düzlemin ortak noktası, iki doğrunun kesişmesi [1] , [2] ve [3]
13 Bir düzleme ve bir doğruya göre yansıma, Çember [1] , [2] ve [3]
14 Konikler, Çember [1] , [2] ve [3]
Kaynaklar
Ders Notu

[1]Prof. Dr. H. Hilmi HACISALİHOĞLU,"2 ve 3 Boyutlu uzaylarda Analitik Geometri", altıncı baskı, Ankara, 2003.

Ders Kaynakları

[2]Prof. Dr. Rüstem Kaya," Analitik Geometri", beşinci baskı, Eskişehir, 2003.
[3]Prof.Dr.Arif SABUNCUOĞLU, "analitik Geometri" Nobel Yay. 5. BAskı,2009

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4