Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yahudilikte İnanç Esasları FDB 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, Yahudi inanç esaslarını geçirdiği tarihsel gelişim süreci içerisinde tanıtmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Yahudilikte din düşüncesi
Klasik öncesi dönemde inanç dünyası
Musa ibn Meymun
Yahudi inanç esasları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yahudilikte din düşüncesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yahudi inanç esasları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Klasik öncesi dönemde inanç dünyası Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Musa ibn Meymun?a göre iman esasları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İslam Kelamı ve Yahudi Teolojisi arasında etkileşim Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yahudilikte dini düşünce
2 Rabbinik dönemde inanç ve dini dünya görüşü
3 Philoya göre iman esasları
4 Ortaçağdaki denemeler
5 Musa ibn Meymun?a göre iman esasları
6 Yahudilikte Tanrı anlayışı
7 Yahudilikte Vahiy ve Kutsal Kitap anlayışı
8 Yahudilikte Melek anlayışı
9 Yahudilikte Peygamber anlayışı
10 Yahudilikte Ahiret anlayışı
11 Yahudilikte ahit ve seçilmişlik anlayışı
12 Yahudilikte Mesih anlayışı
13 Yahudilikte vaat edilmiş topraklar
14 İslam Kelamı ve Yahudi Teolojisi arasında etkileşim
Kaynaklar
Ders Notu

Yasin Meral, İbn Meymuna Göre Yahudilikte İman Esasları, AÜİFD, 52:2 (2011).
Atilla Arkan, İbn Meymun Felsefesinde Tanrı, İstanbul: Değişim, 2007.
Salime Leyla Gürkan, Kurana Göre Seçilmişlik Kavramı ve İsrailoğullarının Seçilmişliği Meselesi, İslam Araştırmaları Dergisi, 13 (2005).
Baki Adam, Yahudiliğin misyonerlik anlayışı, Türkiye'de misyonerlik faaliyetleri, İstanbul: İSAV, 2004.
Salime Leyla Gürkan, Yahudi kutsal metinlerinde gayb inancı, Kuran ve Tefsir Araştırmaları IV, İstanbul: İSAV, 2004.
Bayram Dalkılıç, İskenderiyeli Yahudi Filozof Philo: eserleri ve felsefi yöntemi, Selçuk ÜİFD, 25 (2003).
Salime Leyla Gürkan, Yahudi ve İslam Kutsal Metinlerinde İnsanın Yaratılışı ve Cennetten Düşüş, İslam Araştırmaları Dergisi, 9 (2003).
Muhsin Akbaş, Yahudilikte ölüm sonrası hayat ve diriliş inancının dini ve teolojik temelleri, DEÜİFD, 25 (2002).
Ahmet Güç, Yahudilikte defin sonrasına ait gelenekler, UÜİFD, 10:1 (2001).
Baki Adam, Yahudilikte din kavramı ve din anlayışı, Dinler tarihi Araştırmaları Dergisi, II (2000).
Ömer Faruk Harman, Yahudilikte peygamberlik ve peygamberler, İslam tetkikleri Dergisi, 9 (1995).
Baki Adam, Yahudilerde Din ve Gelenek Üzerine, İslami Araştırmalar, 6:1 (1992).
Abdurrahman Küçük, Yahudilikteki arz-ı mevud anlayışının boyutları, AÜİFD, XXXIII.
 

Ders Kaynakları

Muhammed Ali Bağır, Yahudi Düşünür Saadia Gaon Hayatı, Eserleri ve İnanç Tarihindeki Yeri, Gözlem Gazetecilik Basın Yayın A.Ş., İstanbul 2015

İsmail Taşpınar, Duvarın öteki yüzü, İstanbul: Gelenek, 2003. 

Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, 4. bsk, İstanbul: İSAM, 2012.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir.
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir.
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Ödev 40
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6