Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Psikolojisi FDP 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞDr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tasavvuf-psikoloji ilişkisinin incelenmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasavvufun psikoloji ile karşılıklı etkileşimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf ve psikoloji ilişkisini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tasavvuf psikoloji ilişkisini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tasavvuf psikoloji ilişkisini örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tasavvuf psikoloji ilişkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Tasavvuf ve psikolojinin unsurlarını derler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Tasavvuf ve psikoloji etkileşimi hakkında hüküm verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasavvuf nedir? Konusu ve gayesi.
2 Tasavvuf düşüncesi ve mistik kültürün inşası
3 Mistisizmin Psikoloji ile ilişkisi
4 İslam Tasavvufu ve Ruh
5 İslam Tasavvufunda Manevi Eğitim
6 Tasavvufta manevi eğitimin aşamaları
7 Nefsin mertebeleri
8 İnsanın eğitiminde İslam tasavvufunun katkıları
9 Tekkedeki manevi eğitimin temelleri
10 Mevlevilerde manevi eğitimden örnekler
11 Mesnevide insan psikolojisi
12 Yunus Emrede ve şiirlerinde insan psikolojisi
13 Diğer tarikatlarda manevi eğitimden örnekler-I
14 Diğer tarikatlarda manevi eğitimden örnekler-II
Kaynaklar
Ders Notu

[1] SAYAR, Kemal (2000), Sufi Psikolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul.

Ders Kaynakları

[2] ERAYDIN, Selçuk, (1994), Tasavvuf ve Tarikatlar, İFAV Yayınları, İstanbul
[3] ŞEKUR, Muhyiddin (2000), Su Üstüne Yazı Yazmak, İnsan Yayınları, İstanbulYayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6