Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dirayet Tefsir Ekolü TFS 615 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA
Dersi Verenler Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dirayet tefsir ekolünün tanıtımı ve metotlarının incelenmesi.
Dersin İçeriği Dirayet tefsir ekolünün müfessir ve tefsirlerini tanıma ve metin analizi yapma.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dirayet kavramını tanımlar ve dirayet tefsir ekolüne ait eserleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Dirayet tefsir ekolünün klasik ve çağdaş eserlerini tanır ve metotlarını mukayese eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Dirayet tefsir ekolüne ait metinlerin analizini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metinlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir ekollerinin tanıtımı.
2 Dirayet ve rivayet tefsir ekollerinin mukayesesi.
3 Dirayet tefsir ekolü ve müfessirlerinin metotlarının tanıtımı.
4 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Fahruddin er-Râzî ve Mefâtîhu’l-Ğayb”.
5 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Fahruddin er-Râzî ve Mefâtîhu’l-Ğayb”.
6 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Beydâvî ve Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl”.
7 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Beydâvî ve Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl”.
8 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “en-Nesefî ve Medâriku’t-Tenzîl”.
9 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “en-Nesefî ve Medâriku’t-Tenzîl”.
10 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebû Hayyân ve Bahru’l-Muhît”.
11 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebû Hayyân ve Bahru’l-Muhît”.
12 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebussuud ve İrşâdü’l-Akli’s-Selîm”.
13 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebussuud ve İrşâdü’l-Akli’s-Selîm”.
14 Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Âlûsî ve Rûhu’l-Meânî”.
Kaynaklar
Ders Notu 1- ez-Zehebî, Hüseyin, et-Tefsir ve‘l-Müfessirun, Dâru’l-Kütübi’l-Hadîse, 2. Baskı, Beyrut-1976.
Ders Kaynakları 2- er-Râzî, Fahruddîn, Mefâtîhu’l-Ğayb (et-Tefsîrü’l-Kebîr), Mısır-ts.
3- el-Beydâvî, Kâdî Nâsıruddîn, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Hakikat Kitabevi,
İstanbul-1990 (Şeyhzâde Hâşiyesiyle birlikte).
4- en-Nesefî, Ebu’l-Berekât Abdullah b. Ahmed, Medârikü’t-Tenzîl ve Hakâiku’t
Te’vîl, Kahraman Yayınları, İstanbul-1984.
5- Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf, el-Bahrü’l-Muhît, Thk. Adil Ahmet
Abdülmevcûd, Ali Muhammed Muavvid, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut
1413/1993.
6- Ebu’s-Suûd, Muhammed b. Muhammed el-İmâdî, İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ
Mezâye’l-Kur’âni’l- Kerim, Mısır-1347/1928.
7- el-Âlûsî, Şihâbuddin Mahmûd, Rûhu’l-Meânî fî Tefsiri’l-Kur’âni’l-Azîm ve’s-Seb’i’l
Mesânî, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut-ts.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Sözlü Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6