Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rivayet Tefsirleri TFS 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Rivayet tefsiri hareketleri, rivayet tefsirinin Tefsir İlmindeki yeri ve geçirdiği merhaleleri bilmek, aynı zamanda örneklerden hareketle metinler arasındaki farklılıkları ve ayetlere yaklaşımları bilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Başlangıçtan günümüze kadar tarihi seyri içerisinde önemli rivayet tefsiri hareketlerini tanıtıcı bilgiler verilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rivayet Tefsirleri Hakkında Bilgi Edinir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Rivayet Tefsirinin Önemini Kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Meşhur Sahabi ve Tabiin MüfessirleriniTanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Rivayet Tefsirindeki Za´f Sebeplerini Öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Taberi´yi Yakından Tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Beğavi, İbn Kesir ve Suyuti´nin Yöntemini Yakından Öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir ve Te´vil kelimelerinin manaları ve aralarındaki farklar.
2 Tefsir ve Te´vil kelimesinin Kur´an´da kullanılışları. Kur´an´ın Kur´an´la tefsiri.
3 Kur´an´ın Sünnetle Tefsiri.
4 Sahabe Tefsiri ve Değeri.
5 Tabiin Tefsiri ve Değerlendirilmesi.
6 Meşhur Sahabi müfessirler ve Talebeleri.
7 Mekke, Medine ve Irak Tefsir ekolleri ve mensupları.
8 Tefsirde zaaf sebepleri.
9 Tefsirde israiliyyat.
10 Tefsirde uydurma ve sebepleri.
11 Önemli rivayet tefsirleri ve müfessirlerinin tanıtılışı.
12 Taberî, Ebu´l-Leys es-Semerkandî, Ebû İshak es-Sa´lebî ve tefsirlerinin tanıtılışı.
13 Bağavî, İbn Atiyye, İbn Kesîr ve tefsirlerinin tanıtılması.
14 Abdurrahman es-Seâlibî ve el-Cevahiru´l-Hisân; Celaleddîn es-Suyûtî ve ed-Durru'l-Mensurûn tanıtılışı.
Kaynaklar
Ders Notu

1. Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn, Darul-Kütüb el-Hadîse 1976.
2. Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınları, Ankara 2005.

Ders Kaynakları

1. Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn, Darul-Kütüb el-Hadîse 1976.
2. Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınları, Ankara 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6