Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Kuran Yorumları ve Fıkıh ISH 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SONER DUMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı çağdaş dönemde Kuran ayetlerine yönelik farklı yorum ve yaklaşımları ve bunların modern dönemde İslam hukukunda meydana gelen gelişmelerle ilişkisinin ne olduğunu ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği Kuranın mahiyeti, Kuranın temel amaçları, Tarihselcilik ve Kuran, Ahkam ayetleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam hukuku normlarının Kuran-ı Kerimle ilişkisini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
2 Çağdaş Kurân yorumlarının dayandığı esasların tutarlılığını ve bu yorumlardan çıkan hukuki anlayışların meşruiyetini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
3 Tarihselci yorum anlayışını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
4 Modernist yorum anlayışını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
5 Fazlurrahman´ın ahkâm ayetlerini tefsir etme metodunu analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
6 Mustafa Öztürk´ün ahkam ayetlerini tefsir etme metodunu analiz eder. Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuranın mahiyetine ilişkin tartışmalar
2 Kur´an´ın temel amaçları - II
3 Kur´an´ın temel amaçları - II
4 Modernist Kur´an Yorumları (Fazlurrahman Örneği)
5 Modernist Kur´an Yorumları (Fazlurrahman Örneği)
6 Tarihselci yorum anlayışı
7 Tarihselcilik ve Kuran
8 Tarihselcilik ve Esbab-ı nüzul
9 Modern dönem arap dünyasında Kur´an´a yeni yaklaşımlar
10 Modern dönem arap dünyasında Kur´an´a yeni yaklaşımlar
11 Klasik dönem ahkâm tefsirleri
12 Modern dönem ahkâm tefsirleri
13 Modern dönem ahkâm tefsirleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu DİA maddeler
Ders Kaynakları 1. Fazlurrahman, Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu
2. Fazlurrahman, Kur´an´ın Ana Konuları
3. Mustafa Öztürk, Kur´an´ı Kendi Tarihinde Okumak
4. Mehmet Paçacı, Çağdaş Dönemde Kur´an´a ve Tefsire Ne Oldu?
5. Şevket Kotan, Kur´an ve Tarihselcilik
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6