Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metinlerarası İlişkiler TED 642 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM,
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının, özellikle İntertextuality/ Metinlerarası İlişkiler yönteminin uygulanması./ eni Türk Edebiyat Tarihinde başlangıçtan itibaren ortaya konulmuş seçkin edebi metinler üzerinde yeni bir edebi çözümleme yöntemi olarak metinlerarası ilişkiler yöntemini uygalamak, bu suretle metinlerin yapı ve anlam katmanlarını çözümlemek.

Dersin İçeriği

Bu derste, 1839'dan itibaren oluşturulan seçkin edebi metinler, özellikle şiir metinleri, yeni bakış açılarının geliştirilmesini sağlamak amacıyla metinlerarası ilişkiler yöntemiyle incelenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metinlerarası ilişkileri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Metinlerarası ilişkileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebi metinler üzerinde metinlerarası ilişkiler yöntemini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Bu suretle metinlerin yapı ve anlam katmanlarını çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Metinlerarası ilişkiler yöntemini edebi metinlere uygulamasını geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 Metinlerarası ilişkiler kapsamındaki metinlerle ilgili hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebi metin, kuramlar üzerine
2 Metinlerarasılık/ İntertextualty kuramı, önemli temsilcileri, düşünceleri
3 Metinlerarasılık/ İntertextualty ve çeşitleri
4 General Terms Of İntertextualty
5 İntertextualty, practices on the Literary Works
6 Abdülhak Hâmidin Makber eserini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
7 Mehmet Akif Ersoyun Safahat eserini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
8 Tevfik Fikret in Rübâb-ı Şikeste eserini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
9 ARASINAV
10 Cenab Şahabeddinin Evrâk-i Leyâlini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
11 Necatigil ve/ya Nazım Hikmetin Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
12 Necip Fazıl ve/ya S.Karakoçun Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
13 Yahya Kemal ve/ya Hâşimin Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme
14 Attila İlhan ve/ya H.Yavuzun Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme.Görsel ve somut Şiir örnekleri üzerinde bir inceleme. Ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Kubilay Aktulum, Metinlerarası İlişkiler, Öteki Yay.,Ankara 2000;
2.Tahsin Yücel, Eleştirinin ABCsi, Simavi Yay., 1990;
3.Margery.A.Evans, Baudelaire and İntertextualty, Cambridge University Pres, 1993;
4.İntertextualty, Theory and practices, ed.by. M.worton- J.Still, Manchester University Pres, 1990;
5.R.Barthes, Yazarlar Ve Yazanlar, Eleştirel Denemeler, çev. Erol Kayra, Ekin Yay., 1995;
6.S/Z, çev. Sündüz Öztürk Kasar, YKY, 1997;
7.S.Best- D. Kellner, Postmodern Teori, çev. Memet Küçük, Ayrıntı Yay., 1998;
8.Terry Eagleton, Literary Theory: An İntroduction, İSBN 081661251X; Edebiyat Kuramı, çev. Esen Tarım, Ayrıntı Yay., 1990;
9.After Theory, İSBN 0465017738; Nially Lucy, Theory of Postmodern Literature, 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10
10
11
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6