Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönetim Sosyolojisi SOS 633 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, yönetimi, (özel ve kamu) sosyolojik açıdan ele almayı, biçimsel ve doğal örgüt kavramlarını, süreçlerini, yapılarını, işlevlerini ve sorunlarını, yönetimle ilgili teorileri, bürokrasiyi ve yönetimdeki insan faktörlerini lisanüstü seviyede öğretmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda öğrencilere yönetim teorilerindeki çağdaş gelişme ve uygulamaları anlama, kritik etme ve yorumlamak için gerekli becerileri kazandırmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

·         YÖNETİM KAVRAMI VE TEMEL KAVRAMLAR

·         YÖNETİM SÜRECİ VE YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ

·         Yönetici Kavramı

·         KAMU VE İŞLETME YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR

·         Mahalli İdareler

·         Kamu yönetiminde yetki merkeziyetçiliği ve yetki göçerimi (adem-i merkeziyetçiliği) kavramlarının tanımlanması ve açıklanması

·         Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemi Türk kamu yönetimi bürokrasisinin başlıca özellikleri

·         YÖNETİM YAKLAŞIMLARINA GENEL BİR BAKIŞ VE YÖNETİM TEORİLERİNİN EVRİMİ

·         Klasik Yönetim Yaklaşımları

·         Bürokrasi ve Bürokratik teoriler

·         Yönetimde neoklasik ve insan ilişkileri yaklaşımı

·         YÖNETİMDE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR

·         Sistem Yaklaşımı

·         Amaçlara Göre Yönetim

·         Yönetimde Durumsallık Yaklaşımı

·         Yönetimde Z Teorisi

·         Yönetimde Mükemmellik Yaklaşımları

·         Toplam Kalite Yönetimi Yaklaşımı

·         Yönetime Katılma

·         Öğrenen Organizasyon Yaklaşımı

·         Küreselleşmenin Yönetime Etkileri

·         Stratejik Yönetim

·         Liderlik

·         Motivasyon

·         Çatışma

·         Yönetimin Sosyolojik Perspektifle Ele Alınması ve Perspektif Farklılıkları

·         YÖNETİM VE SOSYOLOJİ

·         YÖNETİM VE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞİKİ

·         Sosyolojik Açıdan Kavramsal Analiz

·         Yönetim Sosyolojisinin Uğraş Alanı

·         Yönetim Yaklaşımlarının Tarihsel Gelişiminde Sosyolojik Etkiler

·         SOSYOLOJİK YAKLAŞIM TEORİSYENLERİ VE ALANA İLİŞKİN TEORİLERİ

·         Robert King Merton

·         Philip Selznick

·         Alvin Gouldner

·         Michel Crozier

·         Alain Touraine

·         Jean-Daniel Reynaud

·         Renaud Sainsaulieu

·         ORGANİZASYONLARA YÖNELİK SOSYOLOJİK ANALİZLER

·         Yeni Kurumsallaşma Teorisi

·         Popülasyon Ekolojisi Teorisi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yönetim olgusunu  tarihsel ve sosyolojik açıdan ele alıp incelemeyi tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Doğal ve biçimsel örgüt arasındaki farkı tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yönetimle ilgili teorileri açıklar ve karşılaştırır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yönetim teorilerindeki çağdaş gelişme ve uygulamaları sosyolojik açıdan değerlendirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yönetim Kavramı ve Temel Kavramlar
2 Yönetim Süreci ve Yönetim Sürecinin Özellikleri
3 Kamu ve İşletme Yönetimi Anlayışındaki Farklılıklar (Tarihsel perspektif ve kamu yönetimi)
4 Kamu Yönetimi ve Osmanlı Yönetim Yapısı
5 Yönetim Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış ve Yönetim Teorilerinin Evrimi I
6 Klasik Yönetim Yaklaşımları (Bilimsel Yönetim Taylor vd.)
7 Neo Klasik Yönetim Yaklaşımları
8 Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar I (Durumsallık, Sistem vd.)
9 Arasınav / Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar II (TKY; Öğrenen Organizasyonlar vd.)
10 Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar III (Stratejik Yönetim, Liderlik vd.)
11 Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar IV (Motivasyon, Çatışma vd.)
12 Küreselleşme, Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler
13 Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler I (Merton, Selznick vd.)
14 Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler II
Kaynaklar
Ders Notu

• M. Akif Özer, Yönetim Ve.... Gazi Kitabevi, Ankara, 2019
• Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta, 2008.
• Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta, 2008.
• Ömer Bozkurt, Yönetim Sosyolojisi, Doğan Matbaacılık, Ankara 1999
• Tsoukas&Knudsen, The Oxford Handbook of Organization Theory, Oxford: OUP, 2003.
• Robert S. Kaplan, David P. Norton, Balanced Scorecard, Balanced Scorecard, Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek, İstanbul: Sistem Yay, 2007.
 W.Richard Scott, Organizations and Organizing: Rational, Natural and Open System Perspectives, Routledge, London, 2006.

Ders Kaynakları

Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiyenin Uluslar arası Konumu, İstanbul Küre yayınları, 2008.
Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta, 2008.
Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta, 2008.
Anthonny Giddens,Örgütler ve Ağlar, Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı yayınları 2008.
A.Selami Sargut-Şükrü Özen, Örgüt Kuramları, Ankara:İmge Kitabevi 2007
Nuri Tortop ve arkadaşları, Yönetim Bilimi, Ankara: Nobel, 2007.
Tahir Akgemci, Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitabevi, 2007.
Robert S. Kaplan, David P. Norton, Balanced Scorecard, Balanced Scorecard, Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek, İstanbul: Sistem Yay, 2007.
Erol Eren, Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, İstanbul: Beta, 2005.
Kurthan Fişek, Yönetim, Ankara: Paragraf, 2005.
Tsoukas&Knudsen, The Oxford Handbook of Organization Theory, Oxford: OUP, 2003.
Salim Çam, Öğrenen Organizasyon ve Rekabet Üstünlüğü, İstanbul: Papatya yay. 2002.
İbrahim Ethem Başaran, Yönetim, Ankara, 2000.
Richard M. Hodgetts, Yönetim Teori, Süreç ve Uygulama, İstanbul: Der Yayınları,1997.
Firuz Demir Yaşamış, Belediye Yönetimi, Ankara, 1996.
Kemal Tosun, Yönetim ve İşletme Politikası, İstanbul: İÜİF, 1990
İlhan Erdoğan, İşletmelerde Davranış, İstanbul: İÜİF, 1990.
Sacid Adalı, Daha İyi Hizmet Görme Açısından Katılmalı Yönetim, İstanbul, TDAV, 1986.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 40
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Sözlü Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Performans Görevi (Seminer) 1 3 3
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6