Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kalkınma Yönetimi CEK 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EMEL ÇETİNKAYA
Dersi Verenler Prof.Dr. EMEL ÇETİNKAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Yunus Yiğit

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmasında içsel dinamik olarak inanç- ideoloji ve insan gücünün; dışsal olarak para ve teknoloji olarak ağırlıklı rolü; bu bağlamda GÜ´in önüne çıkan kalkınma yönetimi engelleri; sistemin krize girmesiyle ortaya çıkan fırsatları yeni gelişme ve rekabet imkanları çerçevesinde kullanma

Dersin İçeriği

Gelişmiş Ülkelerde kalkınmanın iç ve dış dinamiklerinin ortaya konması, özellikle bunlardan somut ağırlığı olan para ve teknoloji (bilgi) sistemini ve fırsatları analiz edilip, kalkınmanın sosyo-ekonomik gücünü hareket ettirecek şekilde yönlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gelişmiş Ülke kalkınmasında başta inanç ve insan unsurunun önemini açıklar Anlatım,
2 Ekonomi-Politik sistemin gücünü açıklar Anlatım,
3 Özellikle para sistemini ve gücünü açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Sistemin Gelişmiş Ülkeler için dezavantajlarını, enflasyon, kriz ve sömürüye açık yönleri bağlamında açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Sistemin işleyişini kavrama ve bundan kişisel ve ulusal menfaat sağlamanın imkanlarını tartışır Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Türkiyede kalkınma yönetimini sosyo-ekonomik açıdan değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalkınma yönetiminin temel dinamiği, Toplumun inanç, ideoloji ve insangücü yönetimi.
2 Dünyada ekonomi-politik güç dengesine teknoloji, bilgi ve para sisteminin etkileri.
3 Seminer ve tartışma
4 Dünya para sistemi ve gelişimi
5 Süper güce (ABD) prim veren sabit kur döviz kambiyo para sistemi (IMF- Bretton Woods 1946)
6 Ekonomi politik dengelerde değişim. Karşılıksız kontrollü dalgalı kur sistemi (Kingston- 1976)
7 Para sistemindeki dengesizlik ve istikrarsızlığın getirdiği enflasyon ve bunun AGÜ kalkınmalarına etkisi
8 Seminer ve tartışma
9 Avrupa Para Sistemi (EMS) ve yeni bir güç alanı. Bloklaşmanın çözülmesi yeni birliklerin doğuşu.
10 Avrupa Para Birliğine geçiş (Maastrich-1994) ve "Euro" uygulamasının (2000) dünya ve Türk ekonomisine etkisi.
11 Seminer ve tartışma
12 Uzakdoğu ve orta doğudaki gelişmeler. Ekonomik rekabetin hız kazanması G.Ü. lere yeni fırsat ve alanların açılması.
13 Para krizinin kronikleşmesi ABD dolarının yön değiştirerek krizi petrole ve altına sıçratması.
14 Tüm bu gelişmelerde Gelişmekte Olan Ülkeler (G.Ü) kalkınma fırsatlarının doğması ve aynı zamanda büyük bir çatışmanın başlama ihtimalinin analizi.
Kaynaklar
Ders Notu

Subrata, GHATAK: Intruduction to Development Economics 4. th. ED. NY-1998
Perkins, GILLIS, Snodgross, ROEMER: Economic of Development, Norton Co. Inc. NY.1992
N.P. TODARO: Economic Development, Lungman Ltd. 6 th. ED., London-1997
R. PREWDERGES, F. STEWART: Piyasa Güçleri ve Küresel Kalkınma (Çeviri), YKB yay., İstanbul-1995
Vural SAVAŞ: Kalkınma Ekonomisi, Sermet Matbaası, İstanbul-1974
Ergül HAN, A.A. KAYA: Kalkınma Ekonomisi (Teori ve Politika) 2. baskı Birlik Ofset, Eskişehir-1987
Sabri F. ÜLGENER: Milli Gelir, İstihdam ve İktisadi Büyüme; 6. baskı Der. Yay. İstanbul-1980

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma X
2 İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme X
3 Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme X
4 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma
5 Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme
6 Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
7 Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır.
8 Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma X
9 Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6