Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Örgüt Sosyolojisi EYD 533 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN TİTREK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

DGözde Sezen Gültekin

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Örgüt sosyolojisinin önemini anlama

Dersin İçeriği

Örgüt Sosyolojisi Kavramı, Örgüt sosyolojisinin tanımı, Toplum ve sosyoloji, Eğitim örgütleri ve sosyolojik özellikleri, Örgütsel norm ve değerler,Örgütsel sosyalleşme kavramı, Örgütsel sosyalleşme stratejileri, Örgütsel sosyalleşmenin aşamaları, Örgütsel sosyalleşme yaklaşımları, Örgütsel bağlılık, Örgütsel vatandaşlık, İş doyumu ve motivasyon, Örgütsel değişmenin dinamikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Örgüt sosyolojisi kavramını açıklama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim örgütleri ve sosyolojik özelliklerini söyleme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Örgütsel sosyalleşme stratejilerini sıralama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Örgütsel değişmenin dinamiklerini açıklama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Örgütsel sosyalleşme yaklaşımlarını tanımlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Örgüt sosyolojisini tanımlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Örgüt Sosyolojisi Kavramı
2 Örgüt sosyolojisinin tanımı
3 Toplum ve sosyoloji
4 Eğitim örgütleri ve sosyolojik özellikleri
5 Örgütsel norm ve değerler
6 Örgütsel sosyalleşme kavramı
7 Örgütsel sosyalleşme stratejileri
8 Örgütsel sosyalleşmenin aşamaları
9 Örgütsel sosyalleşme yaklaşımları
10 Örgütsel bağlılık
11 Örgütsel vatandaşlık
12 İş doyumu
13 Örgütsel değişmenin dinamikleri
14 Motivasyon
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Balcı, Ali. (2003). Örgütsel Sosyalleşme Kuram Strateji ve Taktikler. Pegema Yayıncılık.

Kartal, Sadık. (2007). Eğitimde Örgütsel Sosyalleşme. Maya Akademi yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. X
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar. X
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur. X
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6