Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırma Yöntemleri EPO 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. D.G. ERDOĞAN, Arş.Gör. S. ARSLAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim alanında nitel araştırmalar yapabilmek için gerekli temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Araştırma, bilimsel araştırma, araştırma yöntemleri, nitel araştırmalar, nitel araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve raporlaştırılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel bilginin tanımını yapar ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Araştırma amacına uygun nitel araştırma yöntemini seçer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Araştırma amacına uygun evren ve örneklemi belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Araştırma amacına uygun veri toplama aracını planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Bilimsel raporlaştırma kurallarına uyar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi, Araştırma, Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırmanın Tartışılması
2 Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri
3 Nitel Araştırma Desenleri
4 Nitel Araştırma Süreci
5 Nitel Araştırmada Örneklem
6 Görüşme ve Odak Grup Görüşmesi
7 Ara Sınav
8 Gözlem ve Doküman İncelemesi
9 Mecazlar Yoluyla Nitel Veri Toplama
10 Nitel Veri Analizi
11 Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenlik
12 Durum (Örnek Olay) Çalışması ve Eylem Araştırması
13 Nitel Araştırma Sonuçlarının Bilime ve Uygulamaya Katkısı
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Kuş, E. (2001). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6