Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Elektromanyetik Teori II FIZ 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRE TABAR
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRE TABAR,
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Elektromanyetiğin temel prensiplerini ileri düzeyde örnekler çözerek özetlemek, boşlukta ve maddesel ortamlar içinde Maxwell denklemlerini kavratmak ve göreceli yüklü parçacıkların elektromanyetik alanlarla etkileşimini incelemek.
Dersin İçeriği Maxwell Denklemleri, Skaler ve Vektör Potansiyeller, Boşlukta ve Madde İçinde Maxwell Denklemleri, Özel Görecelilik Teorisi, Elektromanyetik Alanların ve Göreceli Parçacıkların Dinamiği, Yüklü Parçacıkların Çarpışmaları ve Saçılması, Hareketli Yüklerin Işıması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektrik ve Manyetik alanlarla ilgili problemlerde kullanılan ileri matematiksel yöntemleri belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Boşulukta ve maddesel ortamlar içinde Mazxwell denklemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onların sonuçlarını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Özel görelilik teorisini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Koordinat dönüşümlerini (Lorentz, Galileo) yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Yüklü Parçacıklarınn çarpışma ve saçılmalarını inceler ve çeşitli problemlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Potansiyel fonksiyonları türeterek bazı özel ışıyan sistemleri incelemek için kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Boşlukta Maxwell denklemleri ve Yer Değiştirme akımı [1] Sayfa 397-405
2 Skaler ve Vektör Potansiyeller [1] Sayfa 405-410
3 Madde İçinde Maxwell denklemleri [1] Sayfa 410-415
4 Poynting Teoremi [1] Sayfa 416-423
5 Boşlukta Elektromanyetik Dalgalar [1] Sayfa 423-438
6 Koordinat Dönüşümleri [1] Sayfa 446-458
7 Elektromanyetizmanın Kovaryant Biçimi [1] Sayfa 458-468
8 Dielektrik Ortamda Elektromanyetik Dalgalar [1] Sayfa 485-513
9 ARASINAV
10 Dalga Klavuzları ve İletim Hatları [1] Sayfa 523-537
11 Dalga Klavuzları ve İletim Hatları [1] Sayfa 538--554
12 Kovuk rezonansı [1] Sayfa 555-557
13 Elektromanyetik Dalgaların Işıması [1] Sayfa 560-584
14 Larmor Formülü [1] Sayfa 584-601
Kaynaklar
Ders Notu [2] Pollack G. and Stump D., Elektromanyetik Teori, Çeviri: Şemsettin Türköz, Z.Zekeriya Aydın, Mehmet Zengin, 2004, Gazi Kitapevi
Ders Kaynakları [2] Introduction to Electrodynamics, D.J. Griffths, Prentice Hall, 1989.
[3] Elektromanyetik Teori, çev.: B. Ünal, Gazi Kitabevi, Ankara, 2003.
[4] Classical Electrodynamics, J. D. Jackson, John Wiley & Sons, 1998.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
8 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6