Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atom Fiziğinde Hesaplama Yöntemleri FIZ 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

İleri Kuantum Mekaniği I

Önerilen Seçmeli Dersler

İleri Atom ve Molekül Fiziği I, II

İleri Atom fiziğinden Seçme Konular

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEYLA ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Atom ve Molekül Fiziği Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Atom Fiziği alanındaki teorik ve hesaplama yöntemlerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

Atom Fiziği ile ilgili hesaplama yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Atom Fiziği ile ilgili temel teorileri hatırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Atomik hal fonksiyonlarını oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Hesaplanacak atomik özellikler hakkında bilgi sahibi olur. Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
4 Atom fiziğinde kullanılan yaygın hesaplama yöntemlerini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Yöntemler arasında karşılaştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Hesaplanacak olan probleme uygun hesaplama tekniğini belirler. Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atomik hal fonksiyonları [1] Sayfa 1-10
2 Atomik hal fonksiyonları [1] Sayfa 13-20
3 Bazı atomik özelliklerin hesaplanması için çeşitli yöntemler [1] Sayfa 20-30
4 Bazı atomik özelliklerin hesaplanması için çeşitli yöntemler [1] Sayfa 30-42
5 Bazı atomik özelliklerin hesaplanması için çeşitli yöntemler [1] Sayfa 43-50
6 Çeşitli Hartree-Fock Metotları [1] Sayfa 51-56
7 Çeşitli Hartree-Fock Metotları [1] Sayfa 57-62
8 Çeşitli Hartree-Fock Metotları [1] Sayfa 63-70
9 MCHF metotları [1] Sayfa 71-80
10 Arasınav
11 MCHF metotları [1] Sayfa 81-90
12 MCHF metotları [1] Sayfa 91-100
13 R-matris metodu [1] Sayfa 101-109
14 Dirac-Fock Metodu [1] Sayfa110-115
Kaynaklar
Ders Notu

1. Lindgren I. and Morrison J., Atomic Many-Body Theory, Springer-Verlag, 1982

Ders Kaynakları


2. Fischer,C.F., Brage T. and Jönsson P., Computational Atomic Stucture, IOP Publishing, 1997
3. Cowan R.D., The Theory of Aomic Structure and Spectra, University of California Press, 1981

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
8 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6