Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Manifoldların Diferensiyel Geometrisi GMT 007 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Diferensiyel Geometri I, II ve İleri Diferensiyel Geometri derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ALİ GÜNGÖR
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET ALİ GÜNGÖR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Manifoldların Diferensiyel Geometrisi dersi geometri alanında çalışacak Doktora öğrencilerinin çalışmalarına taban teşkil eden bilgileri içeren konuları kavratmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Riemann manifoldları, kovaryant türev, eğrilik tensörü, Frobenius teoremi, indirgenmiş konneksiyon ve ikinci temel form, Gauss, Codazzi ve Ricci denklemleri, Altmanifoldların skalar eğriliği, Öklid uzayında minimal altmanifoldlar, bir altmanifoldun minimal altmanifoldu, minimal altmanifoldlara örnekler, paralel ortalama eğrilik vektörlü yüzeyler, de sabit ortalama eğrilikli yüzeyler, sabit ortalama eğrilikli yüzeyler için yerel varlık teoremi, küre aksiyomları, kürelerin geometrik yeri, kanal hiperyüzeyleri, yarı-umbilik altmanifoldlar için Ricci eğriliği ve skalar eğrilik, umbilik altmanifoldların karakterizasyonu, Gauss dönüşümü, Geometrik eşitsizlikler, total ortalama eğrilik, negatif olmayan skalar eğrilikli altmanifoldlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Diferensiyel geometri yoluyla manifoldların sentezini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
2 Manifoldlar üzerindeki genel işlemleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
3 Manifoldların eğriliklerini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
4 Minimal altmanifoldlara örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
5 Sabit ortalama eğrilikli yüzeyleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
6 Küre aksiyomlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
7 Diferensiyel geometri yoluyla yüzeylerin sentezini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
8 Hiper yüzeylere örnekler verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
9 Umbilik altmanifoldların karakterizasyonlarını verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
10 Kararlı hiperyüzeylere örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Riemann manifoldları, eğrilik tensörü, Frobenius teoremi
2 İndirgenmiş konneksiyon ve ikinci temel form
3 Gauss, Codazzi ve Ricci denklemleri
4 Altmanifoldların skalar eğriliği
5 Öklid uzayında minimal altmanifoldlar, bir altmanifoldun minimal altmanifoldu
6 Paralel ortalama eğrilik vektörlü yüzeyler
7 R^3 de sabit ortalama eğrilikli yüzeyler, sabit ortalama eğrilikli yüzeyler için yerel varlık teoremi
8 Küre aksiyomları, kürelerin geometrik yeri
9 Kanal hiperyüzeyleri
10 Yarı-umbilik altmanifoldlar için Ricci eğriliği ve skalar eğrilik
11 Sabit ortalama eğrilikli yarı-umbilik altmanifoldlar
12 Umbilik altmanifoldların karakterizasyonu
13 Gauss dönüşümü, geometrik eşitsizlikler, total ortalama eğrilik
14 Negatif olmayan skalar eğrilikli altmanifoldlar
Kaynaklar
Ders Notu 1. Şahin, B., Manifoldların Diferensiyel Geometrisi, Nobel Yayınları, Ekim 2012.
Ders Kaynakları 2. Chen, B., Geometry of Submanifolds, Marcel Dekker. Inc. New York, 1973
3. Kobayashi, S., and Nomizu, K., Foundations of differential geometry, Number 15, Volume II, New York, 1969.
4. O’Neill B., Elementary Differential Geometry, Academic Press, New York, 1997.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Diferansiyel geometri, cebirsel geometri, topoloji ve projektif geometri gibi alanlara hâkim olur; cebirsel geometri teorisini ve yapılarını öğrenir, buradan öğrendikleri temel bilgileri fizik, mühendislik ve uzay bilimleri gibi uygulamalı alanlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6