Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Düğüm Teorisi ve Uygulamaları TPL 629 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersinin amacı, topoloji alanında özellikle Geometrik topoloji ve Cebirsel topoloji konularında çalışacak Yüksek lisans ve Doktora öğrencilerinin çalışmalarına taban teşkil eden yüksek seviyeli bilgileri içeren konuları kazandırmaktır ve düğüm teorisinin Mekanik,Kuantum Fiziği, kimya ve biyolojiye uygulamalarını vermektir.

Dersin İçeriği

Dolaşıklar, rasyonel dolaşıklar, 2-köprülü düğümler, Örgü teorisi, Orgüler, Örgü grupları, düğümler ve örgüler, örgü indeksi, Düğüm polinomları, Jones polinomları, Parantez polinomları, Kauffman Polinomları, Homfly polinomu, Alterne düğümlerin polinomları, klasik düğüm invaryantları ve skein polinomları, İstatiksel mekanik ve düğümler, 6-köşe model, örgüler için parçalı fonksiyon Düğüler ve graflar, graf polinomu, singüler düğümler, Vassiliev invaryantları, Kord diyagramları, DNA nın düğüm yapısı, Virtual düğümler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dolaşık ve örgüleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 dolaşık ve örgülerden düğüm elde etme yöntemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Düğüm polinomlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Düğüm teorisinin invaryatlarını graf invaryantlarıyla ilişkilendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Düğümlerin istatiksel mekanik ve biyolojiye uygulamalarını verir Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 DNA nın düğüm yapısını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dolaşıklar, rasyonel dolaşıklar
2 2-köprülü düğümler, rasyonel 2-köprülü düğümler
3 Örgü teorisi, Orgüler, Örgü grupları
4 Düğümler ve örgüler, örgü indeksi
5 Düğüm polinomları, Jones polinomları
6 Parantez polinomları
7 Kauffman Polinomları
8 Homfly polinomu
9 Alterne düğümlerin polinomları, klasik düğüm invaryantları ve skein polinomları
10 İstatiksel mekanik ve düğümler, 6-köşe model, örgüler
11 Örgüler için parçalı fonksiyon, düğünlerin bir invaryantı
12 Düğüler ve graflar, graf polinomu
13 singüler düğümler, Vassiliev invaryantlar, kord diyagramları
14 DNa nın düğüm yapısı, Yüksek buyutlu düğümlenme
Kaynaklar
Ders Notu

1. D. Rolfsen, Knots and Links, Math. Lecture series 7, Publ. Of Perish, 1976.
2. L.Kauffman, Knots and physics, World Scientific Pub., 1991.
3. K. Murasugi, (translen by B. Kurpita), Knot theory and ıts applications, Birkhauser, Boston,Basel,Berlin, 1996.

Ders Kaynakları

1. G. Burde and H. Ziezchang, Knots; de Grudyer, Berlin, 1986.
2 .L.Kauffman, On knots, Princeton University Pres, Princeton,New Jersay, 1987
3. A. Kawauchi, A survey of Knot Theory, Birkhauser, Boston, 1996.
4 .C.C.Adams,The knot book, W.H. Freeman and Company , New York, 1999
iversity Pres, Princeton,New Jersay, 1987

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Topolojik yapılar ve genelleştirilmişleri ile ilgili gelişimleri bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar, çok yönlü değerlendirir. Sorunları tanımlar, analiz eder, kanıt ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 14 14
Ödev 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6