Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Koagülasyon ve Flokülasyon Prosesleri FZK 666 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Koloidal sistemler ve arayüzeyleri, Koagülant ve flokülant türlerini ve özeliklerini, koagülasyon ve flokülasyon mekanizmaları ile etki eden faktörleri, koagülasyon ve flokülasyon proseslerinin uygulama alanlarını ve bu proseslerde oluşan çamurların şartlandırılmasını öğretmek.
Dersin İçeriği Giriş, tanımlar ve terminoloji; Kolloitler ve arayüzeyler; Koagülantlar ve flokülantlar; Metal koagülantlar ile destabilizasyon; Polielektrolitler ile destabilizasyon; Koagülasyon; Flokülasyon; Koagülasyon ve flokülasyon mekanizmaları; Koagülasyon ve flokülasyon proseslerine etki eden parametreler; Koagülasyon ve flokülasyon testleri; Su arıtımında koagülasyon ve flokülasyon uygulamaları; Koagülasyon ile atıksuların arıtılması; Arıtma tesislerinde oluşan çamurların şartlandırılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Koloidal sistemler arayüzeyler, koagülasyon ve flokülasyon ile ilgili temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
2 Koagülant ve flokülant türlerini ve özelliklerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Koagülasyon ve flokülasyon mekanizmalarını ve etki eden faktörleri karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Koagülasyon ve flokülasyon testlerini tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Koagülasyon ve flokülasyon ile su ve atıksu arıtım proseslerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Arıtma tesislerinde oluşan çamurların şartlandırılmasını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, tanımlar ve terminoloji [1] Sayfa 1-7
2 Kolloitler ve arayüzeyler [1] Sayfa 8-15
3 Koagülantlar ve flokülantlar [1] Sayfa 16-26
4 Metal koagülantlar ile destabilizasyon [1] Sayfa 27-35
5 Polielektrolitler ile destabilizasyon [1] Sayfa 36-43
6 Koagülasyon [1] Sayfa 44-50
7 Flokülasyon [1] Sayfa 51-58
8 Koagülasyon ve flokülasyon mekanizmaları [1] Sayfa 59-68
9 ARASINAV
10 Koagülasyon ve flokülasyon proseslerine etki eden parametreler [1] Sayfa 69-76
11 Koagülasyon ve flokülasyon testleri [1] Sayfa 77-85
12 Su arıtımında koagülasyon ve flokülasyon uygulamaları [1] Sayfa 86-95
13 Koagülasyon ile atıksuların arıtılması [1] Sayfa 95-100
14 Arıtma tesislerinde oluşan çamurların şartlandırılması [1] Sayfa 101-110
Kaynaklar
Ders Notu [1]. ÖZACAR, M., Koagülasyon ve Flokülasyon Prosesleri Ders Notları, Sakarya, 2008.
Ders Kaynakları [1]. BRATBY, J., Coagulation and Flocculation, Uplands Press Ltd., England, 1980.
[2]. TATE, C.H. (Ed.), AWWA Seminar on Coagulation and Filtration Back to the Basics, Missouri, 1995.
[3]. SCHWOYER, W.L.K. (Ed.), Polyelectrolytes for water and Wastewater Treatment, CRC Press, Florida, 1981.
[4]. IVES, K.J. (Ed.), The Scientific Basis of Flocculation, Sijthoff & Noordhoff, 1978.
[5]. WEBER W.J. (Ed.), Physicochemical Process for Water Quality Control, Wiley-Interscience, 1972.
[6]. GUTCHO, S., Waste Treatment with Polyelectrolytes and Other Flocculants, Noyes Dada Corporation, New Jersey, 1977.
[7]. KAWANAUGH, M.C. (Ed.), AWWA Seminar on Use of Organic Polyelectrolytes in Water Treatment, Las Vegas, Nevada, June 5-9, 1983.
[8]. BOLTO, A., Soluble Polymer in Water Purification, Prog. Polymer Science, 20, 987-1041, 1995.
[9]. GÖLHAN, M., AKSOĞAN, S., Suların Arıtılması, Cilt-I, Pimaş A.Ş. Yayınları-3, İstanbul, 1970.
[10]. EROĞLU, V., Su Tasfiyesi, İTÜ, İnşaat Fakültesi, İstanbul, 1995.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Fizikokimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
8 Fizikokimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6