Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Heterojen Kataliz FZK 667 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT TEKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kataliz, modern çağımızda en önemli teknolojilerden birisidir. Petrolden plastikler ve daha bir çok kimyasalları üretmek için kataliz işlemi gereklidir. Motorlu vasıtaları çalıştırmada gerekli yakıtı elde etmek ve motorlu vasıtaları çalıştırmada gerekli yakıtı elde etmek ve motorlu taşıtlardan ileri gelen hava kirliliğini gidermek için gene katalize ihtiyaç duyarız. Vücudumuzun gelişmesi ve hayatiyetini devam ettirebilmesi için gene kataliz gereklidir.Kataliz uygulamaları: katalizin insanın yararına kullanılması; ham maddeler ve dönüştürülmesi; çevre koruma amacıyla kataliz; günlük hayatta kataliz; gelecekte kataliz.
Dersin İçeriği Temel prensipler : kataliz nedir? Reaktif ara yüzey; yüzey yapısının reaktiviteye etkisi; katalitik yüzeylerin reaktivitesinin değiştirilmesi. Katalitik maddeler ve hazırlanmaları; katalitik aktivite ve seçicilik; katalitik özelliklerin ölçülmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Katalizin tanımlanması ve önemi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Heterojen katalizörlerin hazırlanması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Endüstriyel kimyasalların üretimine heterojen kataliz uygulamalarının açıklanması konusunda bilgiye sahiptir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Katalizin tanımı ve reaktif ara yüzey Sayfa 1-11
2 Reaktivite üzerine yüzey yapısının etkisi Sayfa 12-22
3 Katalitik yüzeylerin reaktivitesinin değiştirilmesi Sayfa 23-29
4 Katalitik maddeler ve bunların hazırlanması Sayfa 32-35
5 Katalitik maddeler ve bunların hazırlanması Sayfa 36-41
6 Katalitik aktivite ve seçicilik Sayfa 42-52
7 Katalitik özelliklerin ölçülmesi Sayfa 53-62
8 Kataliz uygulamaları Sayfa 63-65
9 Kataliz uygulamaları Sayfa 66-68
10 Hammaddeler ve bunların dönüşümleri Sayfa 69-71
11 Çevre korumada kataliz Sayfa 72-79
12 ARA SINAV
13 Günlük hayatta kataliz Sayfa 80-86
14 Gelecekte kataliz Sayfa 87-90
Kaynaklar
Ders Notu [1] M. Bowker, The Basis and Applications of Heterogeneous Catalysis, Oxford University Press, Oxford, 1998.
Ders Kaynakları [1] S.R. Logan, Fundamental of Chemical Kinetics, Longmans, London, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Fizikokimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
8 Fizikokimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6