Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Adsorpsiyon Sistemlerinin Modellenmesi FZK 662 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Adsorpsiyon sistemlerini, etki eden faktörleri, adsorpsiyon mekanizmalarını, denge ve kinetik veriler temelinden tasarlanan kesikli adsorpsiyon sistemlerini, sürekli adsorpsiyon sistemlerini ve adsorpsiyon sistemlerinin uygulama alanlarını öğretmek.
Dersin İçeriği Absorpsiyon, adsorpsiyon, ve adsorpsiyon türleri; Adsorbentler (Aktif karbon, metal oksitler, killer, zeolitler, tarımsal ve sanayi atıkları) ve adsorbatlar (metaller, boyalar, fosfatlar, organikler vb.); Adsorpsiyon sistemleri üzerine etkili parametreler ve adsorpsiyon mekanizmaları; Adsorpsiyon dengesi, adsorpsiyon izotermi ve izoterm modelleri; Adsorpsiyon kinetiği ve kinetik modeller; Denge verilerinden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi; Kinetik verilerden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi; Sürekli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi; Adsorpsiyon modellerinin uygulanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Adsorpsiyon sistemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Adsorpsiyon sistemi türlerini, özelliklerini ve çalışma prensiplerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Adsorpsiyon mekanizmalarını ve bunlara etki eden faktörleri karşılaştırır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım,
4 Denge verileri temelinde kesikli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Kinetik veriler temelinde kesikli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım,
6 Sürekli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Absorpsiyon, adsorpsiyon ve adsorpsiyon türleri Adsorpsiyon sistemleri ile ilgili tanımlar ve terminoloji [1] Sayfa 1-8
2 Adsorbentler (Aktif karbon, metal oksitler, killer, zeolitler, tarımsal ve sanayi atıkları) ve adsorbatlar (metaller, boyalar, fosfatlar, organikler vb.) [1] Sayfa 9-15
3 Adsorpsiyon sistemleri üzerine etkili parametreler ve adsorpsiyon mekanizmaları [1] Sayfa 16-22
4 Adsorpsiyon dengesi; adsorpsiyon izotermi ve izoterm modelleri [1] Sayfa 23-37
5 Adsorpsiyon izotermleri ile ilgili hesaplamalar ve izoterm seçimi [1] Sayfa 38-56
6 Adsorpsiyon kinetiği ve kinetik eşitlikler [1] Sayfa 57-70
7 Adsorpsiyon kinetiği ile ilgili hesaplamalar ve kinetik model seçimi [1] Sayfa 71-85
8 Denge verilerinden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi [1] Sayfa 86-100
9 ARASINAV
10 Adsorpsiyon modelleri ile ilgili uygulamalar [1] Sayfa 100-120
11 Kinetik verilerinden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi [1] Sayfa 121-135
12 Adsorpsiyon modelleri ile ilgili uygulamalar [1] Sayfa 136-155
13 Sürekli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi [1] Sayfa 156-170
14 Adsorpsiyon modelleri ile ilgili uygulamalar [1] Sayfa 171-180
Kaynaklar
Ders Notu [1]. ÖZACAR, M., Adsorpsiyon Sistemlerinin Modellenmesi Ders Notları, Sakarya, 2008.
Ders Kaynakları [1]. W.J. Thomas, B. Crittenden, Adsorption Technology and Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1998.
[2]. D.O. Cooney, Adsorption Design for Wastewater Treatment, 1999.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Fizikokimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
8 Fizikokimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6