Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Enerji Sistemlerinde Harmonik Güç Akışı ELK 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler

YOK

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Güç sistemlerinde enerji kalitesine büyük etkisi olan harmoniklerin güç sistemine olan olumsuz etkileri, bu etkiyi azaltma yaklaşımları, harmonikli sistemde kompanzasyon, yüklerin harmonik modelleri ve enterkonnekte sistem içindeki harmonikli hat akım ve bara gerilim değerlerinin (güç akışı) hesaplama metodunun öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Harmonik tanımı, ölçümü, etkileri, yok edilme yaklaşımları, kompanze edilmeleri, harmonik güç akışı algoritmaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Harmonik üreten kaynaklar, ölçümü ve fitre edilmeleri Anlatım,
2 Harmonik güç akışı Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 HARMONİK TANIMI 1. Hafta Sunusu
2 HARMONİKLERİN GÜÇ SİSTEMİ VE ELEMANLARI ÜZERİNE ETKİSİ 2. Hafta Sunusu
3 HARMONİK STANDARTLARI 3. Hafta Sunusu
4 GÜÇ SİSTEM HARMONİKLERİ 4. Hafta Sunusu
5 HARMONİK GÜÇLERİNE İLİŞKİN ÇEŞİTLİ HESAPLAMA YAKLAŞIMLARI 5. Hafta Sunusu
6 SİNÜZOİDAL KAYNAK VE LİNEER YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 6. Hafta Sunusu
7 SİNÜZOİDAL KAYNAK VE LİNEER OLMAYAN YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 7. Hafta Sunusu
8 SİNÜZOİDAL OLMAYAN KAYNAK VE LİNEER YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 8. Hafta Sunusu
9 SİNÜZOİDAL OLMAYAN KAYNAK VE LİNEER OLMAYAN YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 9. Hafta Sunusu
10 HARMONİKLERİN FİLTRE EDİLME YÖNTEMLERİ 10. Hafta Sunusu
11 HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABINDA KULLANILAN SİSTEM ELEMANLARININ HARMONİK MODELLERİ 11. Hafta Sunusu
12 NEWTON MODELİ YARDIMI İLE HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABI 12. Hafta Sunusu
13 NEWTON MODELİ YARDIMI İLE HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABI 13. Hafta Sunusu
14 NEWTON MODELİ YARDIMI İLE HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABI 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] U.Arifoğlu, Harmonik Güç Akışı Ders Notu (2020)

Ders Kaynakları

[2] ARİFOĞLU U.,Güç Sistemlerinin Analizi, Papatya Bilim Yayınevi, İstanbul, 2020 (Kitap)

[3] ARİFOĞLU U., SIMULINK 10.1 ve Uygulamaları, Alfa Yayınevi, 2020 (kitap)

[3]. Stephert, W. And Zand,P.,Energy flow and power factor ın nonsinusoidal circuits,Cambridge University Press, 1979.

[4] U.Arifoğlu Güç Elektroniği Ders Notu, 2020.

[8] U.Arifoğlu, Güç Elektroniği Endüstriyel Uygulamaları Ders Notu, 2020

[9] U.Arifoğlu, ´Matlab 7.14-simulink ve mühendislik uygulamaları´,Alfa Basım, 2012

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 16 16
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6