Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Enerji Sis. Optimal Olarak İşletilmesi ELK 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Harmonik Güç Akışı dersi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ülkemizdeki anlık bir enerji talebinin en uygun santralden ve en uygun hat güzergahından temin edilmesi için yapılması gereken hesaplamaları anlatmak ve böyle bir sistemin merkezi bir kontrol ünitesinden nasıl kontrol edileceğini göstermek.

Dersin İçeriği

Güç sistemindeki bara türleri ve özellikleri, güç akışı, P optimizasyonu,Q optimizasyonu, P&Q optimizasyonu, SCADA sistemi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enerjinin en ekonomik bir biçimde üretimi Anlatım, Soru-Cevap,
2 Enerjinin en ekonomik bir şekilde iletimi Anlatım, Soru-Cevap,
3 Enerjinin üretim ve iletim maliyetini aynı anda en ekonomik değere indirebilmek için yapılması gereken hesaplamalar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Merkezi enerji kontrol biriminin çalışma algoritması Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 En ekonomik enerji üretim ve dağıtımının merkezi kontrol birimi ile nasıl temin edilebileceğinin gösterilmesi Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 GÜÇ SİSTEMİ PARAMETRELERİNİN TANITIMI 1. Hafta Sunusu
2 GÜÇ AKIŞI (NEWTON RAPHSON) HESAPLAMALARI 2. Hafta Sunusu
3 GÜÇ AKIŞI (NEWTON RAPHSON) HESAPLAMALARI 3. Hafta Sunusu
4 KISITSIZ EKONOMİK GÜÇ AKIŞI ALGORİTMASI 4. Hafta Sunusu
5 KISITLI EKONOMİK GÜÇ AKIŞI ALGORİTMASI 5. Hafta Sunusu
6 P OPTİMİZAYONU (AKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 6. Hafta Sunusu
7 P OPTİMİZAYONU (AKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 7. Hafta Sunusu
8 Q OPTİMİZAYONU (REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 8. Hafta Sunusu
9 Q OPTİMİZAYONU (REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 9. Hafta Sunusu
10 P&Q OPTİMİZAYONU (AKTİF REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 10. Hafta Sunusu
11 P&Q OPTİMİZAYONU (AKTİF REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 11. Hafta Sunusu
12 P&Q OPTİMİZAYONU (AKTİF REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) 12. Hafta Sunusu
13 SCADA SİSTEMİ VE KONTROL ALGORİTMASI 13. Hafta Sunusu
14 SCADA SİSTEMİ VE KONTROL ALGORİTMASI 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] U.Arifoğlu, Harmonik Güç Akışı Ders notları (2008)

Ders Kaynakları

[2] ARİFOĞLU U.,Güç sistemlerinin bilgisayar destekli analizi, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2002 (Kitap)

[3] ARİFOĞLU U.Tüm generatör baralarını salınım barası alarak aktif güç kaybının minimum yapılması Yıldız Teknik Üniversitesi Dergisi, (sf.12-21,1998/1)

[4] ARİFOĞLU U., AYAN K., Enerjinin ekonomik olarak üretim ve dağıtımında kullanılan scada sisteminin yapısı, özellikleri ve Türkiyede uygulanabilirliği,
Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt1, Sayı 2, sf.95-99, (1997)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 5 15
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6