Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aa-Da Sistemleri EEM 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Güç Elektroniği Devreleri

Önerilen Seçmeli Dersler

Güç Elektroniği Endüstriyel Uygulamaları

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Enerji sistemlerinden talep edilen güç miktarı her geçen gün artmaktadır. Bu talep ile orantılı olarak enerji iletim hat güzergahlarının sayısı ve kapasitesinin arttırılması gittikçe zorlaşmaktadır. Bunun başlıca nedeni ise yeni hat güzergah temininin yerleşim birimlerinin çokluğu dolayısı ile bulunamaması,yeni iletim hatlarının oldukça yüksek maliyetler gerektirmesi ve alternatif akım sisteminde reaktif güç kontrolü problemleri ile karşılaşılmasıdır. Güç sistem analistleri yukarıda bahsedilen problemleri aşmak için doğru akım ile enerji iletimini de içine alan geniş bir alanda arayışlara girmişlerdir. Esnek enerji iletim modeli (FACTS) bunların başında yer almaktadır. Bu derste hem FACTS hem de esnek enerji iletim modeli içinde yer alan en önemli araştırma ve uygulama konusu olan doğru akım ile enerji iletiminin tüm özellikleri tanıtılacak ve yurdumuzda uygulama imkanları (teknik ve ekonomik açıdan) tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

DA sisteminin dünü, bugünü ve yarını. AA/DA sistemlerinin yapısı ve işleyişi, kontrolü. AA/DA güç akışı algoritması,FACTS yapısı ve kontrolü.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 AA-DA sistemlerinin mukayesesi Anlatım,
2 DA sistemlerinin ana parçaları Anlatım,
3 AA-DA sisteminde güç akışı hesaplamaları Tartışma,
4 AA-DA güç sisteminin kontrolü Anlatım,
5 FACTS sistemlerinin tanıtılması ve kontrolü Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 AA-DA GÜÇ SİSTEMİ-AA sistemine ilişkin bara türleri-durum ve kontrol değişkenleri-kontrol ekipmanı, FACTS elemanları Hafta Sunusu
2 DA SİSTEMİNDE KULLANILAN SİSTEM PARAMETRELERİNİN TANITILMASI Hafta Sunusu
3 AA VE DA SİSTEMLERİNİN ÇEŞİTLİ AÇILARDAN KARŞILAŞTIRILMASI Hafta Sunusu
4 DA DEVRELERİNİN GÜÇ ELEKTRONİĞİ ARKA PLANININ AÇIKLANMASI Hafta Sunusu
5 ALTERNATİF AKIM SİSTEMİNDE GÜÇ AKIŞI Hafta Sunusu
6 ALTERNATİF AKIM SİSTEMİNDE GÜÇ AKIŞI Hafta Sunusu
7 AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELLERİNİN TANITILMASI Hafta Sunusu
8 BİRLEŞİK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİ OLARAK NEWTON- RAPHSON ALGORİTMASI Hafta Sunusu
9 BİRLEŞİK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİ OLARAK NEWTON- RAPHSON ALGORİTMASI Hafta Sunusu
10 BİR AYRIK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİNİN TANITILMASI Hafta Sunusu
11 BİR AYRIK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİNİN TANITILMASI Hafta Sunusu
12 BİR AYRIK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİNİN ÖRNEK BİR AA-DA SİSTEM ÜZERİNDE BİLGİSAYAR YARDIMI İLE İNCELENMESİ Hafta Sunusu
13 BİR AYRIK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİNİN ÖRNEK BİR AA-DA SİSTEM ÜZERİNDE BİLGİSAYAR YARDIMI İLE İNCELENMESİ Hafta Sunusu
14 BİR AYRIK AA-DA GÜÇ AKIŞI MODELİNİN ÖRNEK BİR AA-DA SİSTEM ÜZERİNDE BİLGİSAYAR YARDIMI İLE İNCELENMESİ Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Arifoğlu U., AA-DA SİSTEMLERİ Ders Notları (2008)

Ders Kaynakları

[2] ARİFOĞLU U., The power flow algorithm for balanced and unbalanced bipolar multiterminal AC-DC systems?, Electric Power System Research, 64 (2003) 239-246

[3] ARİFOĞLU U.,Güç sistemlerinin bilgisayar destekli analizi?, Alfa Yayınevi,
İstanbul, 2002 (Kitap)

[4]. ARİFOĞLU U., TARKAN N. The new sequential AC-DC load flow approach utilizing optimization techniques?, European Transactions on Electrical Power (ETEP), Vol.9, No.2,p.93-100,March/April (1999)

[5]. ARİFOĞLU U., Load flow based on newton?s method using norton equivalent circuit for an AC-DC multiterminal system, European Transactions on Electrical Power (ETEP), Vol.9, No.3, May/June (1999)

[6] Arifoğlu U.Güç Elektroniği ders notları,2008.

[7] Arifoğlu U., Güç Elektroniği Endüstriyel Uygulamaları,Ders Notu,2008

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Özellikle ülkemizin öncelikli alanlarını analiz ederek, alanı ile ilgili problemleri veya ihtiyaçları tespit eder ve bu doğrultuda güncel bilimsel gelişmeleri dikkate alarak uygun çözüm önerisinde bulunur.
8 Alanı ile ilgili yaptığı derinlemesine çalışmalardan elde ettiği sonuçlarla bilime yenilik getirir veya bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygular, elde ettiği sonuçları bilimsel makale olarak yayınlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6