Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çel.Yap.Karma Elm.Pl.Hes. | YAP 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Çelik Yapıların plastik Analizi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP YAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr.AHMET NECATİ YELGİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1 Çelik-beton kompozit kiriş, döşeme ve kolonların tasarımının temel prensiplerini anlatmak 2 Kompozit yapıların avantajlarını tanıtmak ve binalarda kompozit eleman tasarımını yaygınlaştırmak |
Dersin İçeriği | Binalarda çelik-beton kompozit elemanların davranışı ve tasarımı: kompozit döşemeler, kirişler, kolonlar, birleşimler ve çerçeveler; Analiz ve tasarım yöntemleri: plastik moment dayanımı, elastik moment dayanımı, boyuna kayma, düşey kayma, sehim, titreşim, çatlak kontrolu, enine donatı, zımbalama, tam ve kısmi etkileşim;Kayma bağlantılarının davranışı ve tasarımı: sünek ve sünek olmayan kayma bağlantıları; Sürekli kirişler ve döşemeler, yanal burkulma; Birleşimler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çelik-beton kompozit kirişlerin, kolonların ve döşemelerin tasarımı için temel prensipleri anlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Kompozit eleman tasarımı ile ilgili standart koşullarını anlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | EC4 ve ANSI standartları arasındaki önemli benzerlik ve farklılıkları tespit edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Yapım aşaması ve kompozit çalışma aşamalarında kompozit kiriş ve döşemelerde dayanım hesaplayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Kompozit kiriş ve döşemelerde titreşimleri,sehimleri, düşey ve boyuna kayma dayanımlarını, elastik ve plastik moment dayanımlarını hesaplayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Kompozit kolonları eksenel basınç, eğilme momenti ve eksenel yük +eğilme etkisi altında boyutlandırabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Kompozit elemanların birleşimlerinin tasarımını yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Kompozit kirişler, döşemeler ve kolonların avantajları; Tasarım felsefesi; etkiler;dayanımlar;etkilerin kombinasyonu; | |
2 | Analiz ve tasarım yöntemleri; EC4 VE ASCE standartları | |
3 | Kompozit döşemeler;eğilme ve düşey kayma tasarımı | |
4 | Kompozit döşemeler;boyuna kayma tasarımı ve kullanma sınır durumu kontrolleri, | |
5 | Karma Kirişlerde Negatif Moment Bölgesinde Taşıma Gücü Hesabı | |
6 | Kayma Bağlantıları Hesabı | |
7 | Örnek Çözümler | |
8 | Karma Kolonlar | |
9 | Merkezi Yüklü Karma Kolon Durumu | |
10 | Dış Merkez Yüklü Karma Kolon Durumu | |
11 | Karma kolonlarda Yapısal Kurallar | |
12 | Karma Döşeme Plakları Hesabı | |
13 | Kesit Mukavemet hesapları | |
14 | Stabilite |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Çelik Yapıda Karma Elemanların Plastik Hesabı, Prof.Dr. Tevfik Seno Arda, Prof. Dr. Nesrin Yardımcı, Birsen Yayınevi, İstanbul 2000. 2) TS 4561 Çelik Yapıların Plastik Teoriye Göre hesap kuralları, 3) TEurocode 4: Çelik ve beton karma yapıların tasarımı – Bölüm 1.1 : Genel kurallar ve binalar için kurallar (Kabul Tarihi: 27.12.2005– 120 Syf) (Dili: en, fr, de) Eurocode 4 - Design of composite steel and concrete structures - Part 1-1: General rules and rules for buildings |
Ders Kaynakları | [1] Deprem Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik, 2006. İmar İskan Bakanlığı, Deprem Araştırma Enstitüsü Başkanlığı. [2] TS648, 2008. Çelik Yapıların Hesap Ve Yapım Kuralları, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara 3] TS498, 1997. Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara. [4] Deren, H., Erdoğan, U., Piroğlu, F., 2002. Çelik Yapılar,Çağlayan Kitabevi, İstanbul. [5] The National Building Code Of Canada, 1985. Part 4 [6] Arda, T. S., Yardımcı, N., 2000. Çelik Yapıda Karma Elemanların Plastik Hesabı, İstanbul. [7] TS648, 2008. Çelik Yapıların Hesap Ve Yapım Kuralları, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara. [8] Yorgun, C., 2002. Kompozit Döşemeler, TYÇD Yayınları. [9] TS648, Ersoy U., Özcebe G., 2001. Betonarme, Evrim Yayınevi, Ankara. [10] Young W.C., Budyans R.G., Roark’s Formulas for Stress and Strain, McGrawHill. [11] TS3357, 1979. Çelik Yapılarda Kaynaklı Birleşimlerin Hesap Kuralları, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara. [12] TS4561, Çelik Yapıların Plastik Teoriye Göre Hesap Kuralları, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara. [13] İMO-01.R-01, 2005. “Çelik Yapılarda Kaynaklı Birleşim” Hesap, Yapım, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Binaların depreme dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 20 | 60 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 20 | 40 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |