Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Yapı Statiği YAP 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN KASAP
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN KASAP,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde inşaat teknolojilerindeki gelişmeler ve hesaplarda bilgisayar kullanım olanaklarının artması, yapı sistemleri hesabında hem malzeme bakımından hem de geometri değişimi bakımından lineer olmayan hesap tekniklerini güncel hale getirmiştir. Bu dersin amacı yapı sistemlerin hesabında söz konusu ileri konuların ele alınması ve öğrenciye aktarılmasıdır.
Dersin İçeriği Malzeme bakımından lineer olmayan sistemler, lineer olmayan şekil değiştirmelerin yayılı olması hali, lineerleştirme teknikleri, lineer olmayan şekil değiştirmelerin yayılı olmaması hali, plastik mafsal kavramı, limit yük hesabı, geometri değişimi bakımından lineer olmayan sistemler, II. Mertebe teorisi, burkulma yüklerin hesabı, tesir çizgilerinin çizimi. Direk deplasman metodu, doğru ve eğri eksenli çubukların rijitlik ve yükleme özellikleri, hesap esasları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Malzemelerin şekildeğiştirme özelliklerini ve kesit tesiri şekildeğiştirme bağıntılarını öğrenmek
2 Lineer olmayan yapı sistemlerin hesabında hakkında detaylı bilgi sahibi olmak.
3 II. Mertebe teorisi ve burkulma yüklerin hesabını öğrenmek.
4 yapı sistemlerin hesabında hakkında modelleme becerisi kazanmak
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Malzemelerin şekildeğiştirme özellikleri.
2 Kesit tesiri şekildeğiştirme bağıntıları.
3 Malzeme bakımından lineer olmayan sistemlerin kuvvet metodu ile hesabı.
4 Lineer olmayan şekil değiştirmelerin yayılı olması hali.
5 Lineerleştirme teknikleri.
6 Lineer olmayan şekil değiştirmelerin yayılı olmaması hali.
7 Plastik mafsal kavramı, limit yük hesabı.
8 Geometri değişimi bakımından lineer olmayan sistemler,
9 II. Mertebe teorisi ve burkulma yüklerin hesabı,
10 Lineerliği bozan her iki sebebin bir arada bulunması hali.
11 Tesir çizgilerinin çizimi.
12 Doğru ve eğri eksenli çubukların rijitlik ve yükleme özellikleri.
13 Direk deplasman metodu.
14 Direk deplasman metodu ile II. Mertebe teorisine göre burkulma yüklerin hesabı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Çakıroğlu, A. Özer, E. Malzeme ve geometri değişimi bakımından lineer olmayan sistemler, Cilt I, İTÜ kütüphanesi, 1980
[2] Çakıroğlu, A. Hiperstatik sitemlerin hesap metotları, İTÜ Kütüphanesi, 1992.
[3] Hodge, F. G., Çeviri Şuhubi, E., Cinemre. V. , Yapıların plastic analizi, Arı kitapevi matbaası, 1967
[4] Neal, B.G. Structural Theorems and Their applications, McGraw Hill, New York, 1965.
[5] Majid, K.I. Non-Linear Structures, Butterworth&Co, 1972.
[6] Levy, R., Spillers, W.R., Analysis of Geometrically Nonlinear Structures, chapmanHall, 1995.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Binaların depreme dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 3 20 60
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 45 45
Toplam İş Yükü 199
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,96
Dersin AKTS Kredisi 6