Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medikal Bilişim Sistemleri ELE 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilişim, bilgi ve iletişim sözcüklerinin birleştirilmesi ile türetilmiş olup, bilginin anlamlı bir formatta dolaşımını ve paylaşımını ifade etmektedir. Medikal Bilişim Sistemleri ise değişik Tıp disiplinleri arasında bir kesişim kümesinde yer almaktadır. Buradan hareketle Medikal Bilişim Dersi medikal dünyasındaki elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin üretimi, toplanması, değerlendirilmesi, sağlık standartlarına uygun olması, sayısal hesaplama teknikleri ile analizi, saklanması, işlenmesi, sunulması ve arşivlenmesi süreçlerinin tamamı ile ilişkilendirilebilir.
Medikal Bilişim Dersi, tıp alanındaki bilgilerin etkili ve etkin kullanımı, bu bilgilerin yaygınlaştırılması, analizi, yeni yapılanmalara imkan sağlayacak şekilde yönetilmesi için değişik bilim dalları ile etkileşimli bir şekilde günümüz elektronik ve bilgisayar teknolojisinin en üst düzeyde kullanılmasını amaçlayan bir derstir. Bilgi teknolojileri, medikal elektronik ve sağlık bilimlerinin kesiştiği noktada bulunan medikal bilişim, şimdiye kadar çeşitli tıbbi araştırma ve geliştirme konularında olduğu gibi, kuramsal ve uygulamalı eğitimde de rol almıştır. Bu bağlamda, Medikal Bilişim Sistemleri dersi, sağlık merkezlerinin veri toplama, işleme ve değerlendirme yetilerini üstel bir şekilde artırarak evrensel ölçekte doğru, ayrıntılı ve güvenilir sonuçlara ulaşılmasını sağlamak için izlenmesi gereken yolları ortaya çıkarma amacıyla da oluşturulmuştur.

Dersin İçeriği

Medikal bilişimi (tanımı, uygulama alanları), tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları (veritabanı oluşturma, tıbbi laboratuar otomasyonu, hasta kayıt otomasyonu),sağlık bilgi standartları (HL7 standardı, DICOM), iletişim ortamları (bant genişliği), elektronik sağlık kayıtları (tanımı, 8-çekirdek fonksiyonu, hasta barkodlama sistemi), parmak izi tanıma (görüntü algılama, işleme, doğrulama), elektronik sağlık kartları (optik kartlar, manyetik kartlar, akıllı kartlar), medikal görüntü arşivleme teknikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medikal alanda bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
2 Medikal alanda elektronik yapı altında yürütülen sistemler hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
3 Medikal alanda elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin toplanması, incelenmesi, analizi vs. hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
4 Elektronik/bilgisayar tabanlı verilerin sayısal hesaplama teknikleri analizi, işlenmesi vs. hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
5 Medikal alandaki E-arşivleme hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tıp bilişimi
2 Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları
3 Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları
4 Sağlık bilgi standartları
5 Tıbbi iletişim ortamları
6 Elektronik sağlık kayıtları
7 Elektronik sağlık kayıtları
8 Parmak izi tanıma
9 Parmak izi tanıma
10 Elektronik sağlık kartları
11 Elektronik sağlık kartları
12 Medikal görüntülerin sayısal olarak işlenmesi
13 Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri
14 Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 20 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6