Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sistem Teorisi EEM 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Sinyaller ve Sistemler (signals and systems) dersinin alınmış olması, sistem teorinin anlaşılmasını pekiştirir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL
Dersi Verenler Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sistem kavramını anlamak ve geliştirmek, Sistemlerin sınıflandırılması, lineer sistemlerin özellikleri, Lineer sistem teorisi için gerekli marematiksel ön bilgilerin verilmesi, Lineer sistemlerin durum uzayı modelinin elde edilmesi, Lineer sistemlerin durum uzayında kutup yerleştirme tekniklerinin verilmesi, Lineer sistemlerde kararlılık, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramlarnın durum uzayında incelenmesi ve gözlemleyici tasarımı.

Dersin İçeriği

Lineer sistem teorisi için gerekli teorik ve matematiksel bilgiler, Lineer sistemlerin dinamik davranışları için gerekli durum uzayı modellerinin elde edilmesi, Lineer sistemlerin analizi ve durum uzayında kutup yerleştirme, Gözlemleyici kavramı ve gözlemleyici tasarımı, Kararlılık.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer sistem teorisine ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
2 Lineer sistemleri durum uzayında modelleme ve analiz etme becerisini kazanmak, lineer sistemlerin durum uzayına dair durum geçiş matrisi, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramlarını yorumlayabilmek. Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sistemlerin sınıflandırılması.
2 Matematiksel önbilgiler: matris tabanlı işlemler ve vektörel analizler,Cayley-Hamilton yaklaşımı.
3 Öz değer ve öz vektör kavramları, hesaplanmaları ve lineer sistemlerin davranışlarına etkisi.
4 Lineer sistemlerde sinyal analizleri.
5 Lineer sistemlerin zaman – frekans uzayındaki davranış ve analizleri.
6 Lineer sistemler için Durum - Uzayı (state-space) modeli ve transfer fonksiyonu verilen lineer sistemlerin Durum-Uzayı modellerinin elde edilmesi.
7 Durum geçiş matrisinin hesaplanması, kararlılık, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramları.
8 İndirgenmiş minimal sistemler ve koordinant dönüşümü.
9 Önemli kanonik şablonlar.
10 Lyapunov kararlılğı, sistemlerin lineerleştirilmeleri.
11 Durum geribesleme ile kutup yerleştirme.
12 Lineer regülatörler, kompensatörler ve tasarımları.
13 Gözlemleyiciler, gözlemleyici tasarımı ve asimtotik gözlemleyiciler.
14 Ayrık sistemlerin ayrık durun-uzay modeli ve sürekli-ayrık durum-uzayı dönüşümü.
Kaynaklar
Ders Notu

Aşkın Demirkol, Sistem Teorisi Ders Notları.

Ders Kaynakları

1.Ludwig Von Bertalanffy , General System Theory : Foundations, Development, Applications, George Braziller, NewYork, 1969.
2. F.M.Callier, C.A.Desoer, Linear System Theory, Springer-Verlag, 1991.
3. P.J.Antsaklis, A.N.Micnhel, Linear systems,Mc-Graw Hill, 1997.
4. Chi-Tsong Chen, Linear System Theory and Design, Oxford Uiniversity Press, 2012.
5. Aşkın Demirkol, Sinyaller & Sistemler, 7 Cilt, 2013.
6. Aşkın Demirkol, Mühendisler İçin Lineer Sistemler Lineer Cebir, 2 Cilt, Sakarya Kitabevi, 2011.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6