Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikroalg Biyokütlesinden Yenilenebilir Enerji Üret CEM 540 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fosil yakıtlar, çevre Kirliliği ve küresel ısınma gibi olumsuz etkilerinin yanısıra kaynakların azalması da göz önüne alındığında önümüzdeki 10 yıllarda yenilenebilir enerji kaynakları çok daha önemli bir duruma gelecektir. Yenilenebilir enerji kaynakları arasında biyoyakıtlar önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle mikroalg biyokütlesinden enerji üretimi gelecek yıllarda çok daha fazla önem kazanacaktır.Bu ders Çevre Mühendisliği ABD da yapılmakta olan tezlerde gerekli olan bilgi birikimini sağlayacaktır.
Dersin İçeriği Dünya´da ve Türkiye´de enerji kullanımı, yenilenebilir enerji olarak mikroalg, mikroalg çeşitleri, mikrolag fotosentez mekanizması, lipid üretimi, mikroalg üretimi;açık ve kapalı fotobiyoreaktörler, kapalı biyoreaktör çeşitleri;yatay ve dikey borulu ,kolon, panel, sarmal, tank ve hibrit fotobiyoreaktörler,mikrolag hasat yöntemleri ve mukayesesi, mikrolalg lipid bileşimleri, lipid analizi, biyoyakıtlar; biyodizel ve üretimi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroalgler, çeşitleri ve özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
2 Mikroalg biyoyakıt üretim teknolojilerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
3 Alg biyokütlesinin hasatı ve işlenmesini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
4 Enerji analizi yapar, fotobiyoreaktör mühendisliğinin temel kavramlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
5 Mikroalg üretim sistemlerini modeller Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
6 Alg biyokütlesinden biyodizel üretimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
7 Mikroalg kütlesinde lipid üretimini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünya´da ve Türkiye´de Enerji Kullanımı;Enerji Kaynakları ve Çevresel Etkileri
2 Biyoyakıt için mikroalg üretiminin avantajları
3 Mikroalg nedir? Bazı mikroalg türleri
4 Mikroalg üretiminin tarihi gelişimi; Işık enerjisinin depolanması
5 Mikroalg lipid mutevası ve verimliliği
6 Alg üretimi; Yer seçimi
7 Açık ve kapalı kültür sistemleri
8 Dikey borulu fotobiyoreaktörler
9 Yatay borulu fotobiyoreaktörler
10 Sarmal ve Tank Fotobiyoreaktörler
11 Hasat ve Biyokütle Konsantrasyonu
12 Biyodizel üretimi
13 Lipid analizi
14 Alg biyokütlesinin kalitesi ve ekonomik analiz
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Pandey,A.,Larroche,C.,Ricke,S.C.,Dussap,C.G.,Gnasnsonou,E., Biofuels;alternative Feedstocks and Conversion Processes, Elsevier, First Edition,USA, 2011.

Sorensen,B., Renewable Energy; Physics, Engineering, Environmental Impacts, Economics&Planning, Elsevier, 4th ed., USA, 2011.

Lund,H.,Renewable Energy Systems, Elsevier, USA, 2010.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6