Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Mühendisliğinde Bilişim Teknolojileri CEM 536 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MERAL YURTSEVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çevre mühendisliğinde kullanılan bilişim teknolojilerini ve çeşitli uygulamalarını anlatmaktır.
Dersin İçeriği Bu kurs Bilişim, Bilişim teknolojileri, Çevre mühendisliğinde bilişim teknolojileri uygulamalarının örnekleri, Çevresel veri yönetimi, Modelleme programları, yazılımlar, algoritmalar, Su-atıksu, katı atık, hava, gürültü kirliliği ve kontrolu çalışmalarında bilişim teknolojileri, Çevre Mühendisliğinde Bilişim Teknolojileri uygulamaları örnekleri, su kalite modelleme yazılımları, Ulusal ve uluslararası çevre veri tabanı sistemi uygulamaları, diğer endüstriyel çevre bilişim teknoloji uygulamaları gibi konuları içerir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilişim ve bilişim teknolojileri tanımını yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Çevre mühendisliğinde bilişim teknolojileri uygulamalarının örneklerini bilir Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Çevresel veri yönetimini öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Su-atıksu, katı atık, hava, gürültü kirliliği ve kontrolu çalışmalarında kullanılan bilişim teknolojilerini tanır Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Ulusal ve uluslararası çevre veri tabanı sistemi uygulamaları araştırmaları yapar Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilişim ve bilişim teknolojilerine giriş
2 Çevre Mühendisliği ve bilişim teknolojileri
3 Çevresel veri yönetimi, Çevresel veri toplama ve depolama, karar verme mekanizmaları
4 Su-atıksu kirliliği ve kontrolu çalışmalarında bilişim teknolojileri
5 Atıksu kirliliği ve kontrolu çalışmalarında bilişim teknolojileri, Arıtma tesisi, biyolojik ve mikrobiyolojik tür teşhislerine örnekler
6 Ara sınav
7 Katı atık, hava, gürültü kirliliği ve kontrolu çalışmalarında bilişim teknolojileri
8 Uzaktan algılama, Havza, şehir planlama, peyzaj çalışmaları ve Çevre etki değerlendirmesi (ÇED) ve modelleme örnekleri
9 Su-Atıksu Sistemlerinin Bilgisayar Destekli Tasarımı, Su Kalitesi Modelleme Yazılımları
10 Su Kalitesi Modelleme Yazılımları, paket programlar
11 Ulusal çevre veri tabanı sistemi uygulamaları
12 Uluslararası çevre veri tabanı sistemi uygulamaları
13 Diğer endüstriyel çevre bilişim teknolojileri uygulamaları
14 Çevre bilişim uygulamalarının sağladığı faydalar ve ekonomik değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu 1. Environmental Soil-Landscape Modeling: Geographic Information Technologies and Pedometrics, ISBN-13: 978-0824723897. Taylor and Francis group, Sabine Grunwald, 2005.

2. Fundamentals of Information Technology, Deepak Bharihoke, Excel publiser, ISBN: 8174464816, 2006.

3. US Environmental Protection Agency, Çevre araştırma laboratuarları yayınları, DSİ verileri.

4. Su kalitesi ve havza modellemede kullanılan (QUAL2E, QUAL2K, WASP vb. gibi) programlar ve yazılımlar.
Ders Kaynakları 1. Saito, L. 1999. Interdisciplinary Modeling at Shasta Lake, Doktora Tezi, Colarado Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü.

2. Ulusal ve Uluslar arası dergilerde yer alan çeşitli makaleler.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 35
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 65
1. Final 35
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6