Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzemelerin Yüksek Sıcaklıktaki Davranışları | MTM 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | -- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ OSMAN KURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | -- |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerin düşük ve oda sıcaklığı şartlarındaki özelliklerinin yanı sıra özellikle sıcaklığın yüksek olduğu ortamlarda kullanılmaları durumunda yüksek sıcaklıklardaki özelliklerinin de bilinmesi gerekmektedir. Bu ders, malzemlerin yüksek sıcaklık özelliklerini ve yüksek sıcaklıklardaki davranışını ayrıntılı olarak lisans sonrası eğitimde öğrencilere kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Sürünme, sürünme aktivasyon enerjisi, sürünmeye etki eden faktörler, sürünmede deformasyon mekanizmaları, sürünme deformasyon haritaları, sürünme ömrünün belirlenmesi, dinamik kendine gelme ve yeniden kristalleşme, termomekanik işlemler, yüksek sıcaklıkta yorulma ve burma deneyleri, sürünme-yorulma etkileşimi, süperplastisite, süperplastik deformasyon mekanizmaları ve çeşitleri, seramiklerin yüksek sıcaklıktaki özellikleri, sürünmeye dayanıklı malzeme seçimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Günlük yaşantımızda kullanılan malzemelerin oda sıcaklığı ve özellikle de yüksek sıcaklıktaki mekanik özelliklerini ve farklılıklarını yazılı ve sözlü olarak açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Yüksek sıcaklıkta kullanılacak malzemelerin seçimini yapabilir | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Termomekanik işlemleri yazılım ve sözlü açıklayabilir | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Malzemelerin sürünme ömrü tasarımını yapabilir | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Superplastisiteyi yazılım ve sözlü yorumlayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Sürünmeye dayanıklı malzemelerin seçimini yapar ve bu malzemeleri yazılı ve sözlü açıklayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sürünme, sürünme deneyleri ve sürünme eğrileri | |
2 | Sıcaklık ve gerilmenin sürünmeye etkisi | |
3 | Malzeme özelliklerinin ve mikroyapının sürünmeye etkisi | |
4 | Sürünme aktivasyon enerjisi | |
5 | Sürünme deformasyon mekanizmaları | |
6 | Deformasyon mekanizması haritaları ve uygulamada kullanımı | |
7 | Uzun süreli sürünme özelliklerinin belirlenmesi | |
8 | Deformasyon esnasında dinamik toparlanma ve dinamik yeniden kristalleşme oluşması | |
9 | Termomekanik işlemler, uygulama alanları ve çeşitleri | |
10 | Yüksek sıcaklıkta yorulma ve burma deneyleri, Sürünme-yorulma etkileşimi | |
11 | Süperplastisite, Süperplastik deformasyon mekanizmaları ve çeşitleri | |
12 | Seramiklerin yüksek sıcaklıktaki özellikleri | |
13 | Sürünmeye dayanıklı malzeme seçimi | |
14 | Dönem sonu sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dönem içerisinde SABİS`te dersin dokümanlar bölümünde paylaşılmaktadır. |
Ders Kaynakları | Barsoum, M.W. (1997) "Fundamentals of Ceramics", Singapore. Earthman, J.C. & Mohamed, F.A. (Eds) (1997) "Creep and Fracture of Engineering Materials and Structures" Proceedings of the Seventh International Conference, ISBN: 0-87339-379-1, USA. Derek, T. (Ed) (1988) "Science of Ceramics" ISBN: 0 901092 41 X, Great Britain. Courtney, T.H. (1986) "Mechanical Behavior of Materials" ISBN: 0 07 100680 X, U.S. Wilshire, B. & Owen, D.R.J. (1984) "Creep and Fracture of Engineering Materials and Structures" Part-1, ISBN: 0-906674-37-9, Great Britain. Dieter, G.E. (1988) "Mechanical Metallurgy" SI Metric Edition, ISBN: 0-07-1000406-8, London. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |