Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Seramik Üretimi MTM 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET ATASOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geleneksel ve ileri seramik kavramları, endüstriyel uygulamaları, kullanım alanları ve termo-mekanik özellikleri hakkında bilgi vermek, yeni nesil işlenebilir (MAX fazlı) seramikler ve seramik sistemlerini tanımak, aşırı yüksek sıcaklıkta kullanılan seramik malzemeleri ve özelliklerini, üretim yöntemleri hakkında bilgi vermek

Dersin İçeriği

Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması,  termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları, İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar), ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD), MAX fazlı ileri seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları ve üretimi 312 Ti3SiC2, seramiklerin şekillendirilmesi, UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi, Kompozit teorisi, İleri seramik matris kompozitler, 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel ve ileri seramik kavramlarını tanımlar ve özelliklerini ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 İleri seramiklerin termo mekanik özelliklerine bağlı olarak kullanım şartları belirler ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 İleri seramik ham maddelerini, prosesleri ve üretim yöntemlerini tanımlar ve karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Yeni nesil seramik ve sistemlerini tanımlar, özeliklerine bağlı olarak kullanım amacını ve ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
5 Kompozit ve seramik matris kompozit kavramını tanımlar ve endüstriyel uygulamalara ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması,
2 Termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları,
3 İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar),
4 Seramiklerin şekillendirilmesi ve toklaştırılması (pişirimi) Forming and densification of ceramics
5 ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD),
6 Oksit esaslı seramikler, Zirkonya, alümüna, mullite
7 Nitrür esaslı seramikler, bor nitrür, silisyum nitrür, SiAlON seramikler
8 Karbür esaslı seramikler, bor karbür, titanyum karbür,
9 Borür esaslı seramikler, ZrB2, TiB2,
10 Yeni nesil seramikler : MAX fazlı seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları
11 MAX fazlı Ti3SiC2 üretimi
12 UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi,
13 UHTC- ZrB2/ZrC//SiC-Al2O2 üretimi
14 Seramik kompozit teorisi,
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Clasic and Advanced Ceramics From Fundementals to Applications, R B Heimanm, Wiley

MAX Phases: Properties of Machinable Carbides and Nitrides. MW Barsoum, 2010, Wiley.

Ceramics Science and Technology v3. Synthesis and Processing. R. Reidel, 2012, Wiley.

Ultra-High Temperature Ceramics: Materials for Extreme Environment Application. W G. Fahrenholtz. 2014 Wiley.

MAX Phases and Ultra-High Temperature Ceramics for Extreme Environments,  I. M Low, IGI, 2013  

Handbook of Ceramic Composites, N P. Bansal, Kluwer, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
2. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 16 16
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6