Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hiperbolik Geometri GMT 580 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Diferensiyel Geometri I ve II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SOLEY ERSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hiperbolik Geometri dersi, geometri ve topoloji alanında çalışacak Yüksek Lisans ve Doktora öğrencilerinin çalışmalarına taban teşkil eden bilgileri içeren konuları kavratmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Öklidin paralellik postülatı, paralellik postüladının bağımsızlığı, Öklid n-uzayı, küresel n-uzay , eliptik n-uzay, küresel yay uzunluğu, küresel hacim, küresel trigonometri, Lorentzian n-uzay, hiperbolik n-uzay , hiperbolik yay uzunluğu, hiperbolik hacim, hiperbolik trigonometri, yansımalar, stereografik izdüşüm, Möbius transformasyonları, hiperbolik uzayın konformal yuvar modeli, Poincaré yarı uzay modeli, hiperbolik uzayın izometrileri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hiperbolik geometri ile ilgili temel kavramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
2 Öklid n-uzayı, Küresel n-uzay ve Eliptik n-uzay üzerindeki temel işlemleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
3 Hiperbolik yay uzunluğu ve Hiperbolik hacimi hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
4 Mobius dönüşümü, Poincare yarı uzay modeli ve hiperbolik uzayın izometrilerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öklidin paralellik postülatı, paralellik postüladının bağımsızlığı, Öklid n-uzayı
2 Küresel n-uzay , Eliptik n-uzay, Küresel yay uzunluğu, Küresel hacim
3 Küresel trigonometri
4 Lorentzian n-uzay, Hiperbolik n-uzay
5 Hiperbolik yay uzunluğu
6 Hiperbolik hacim
7 Hiperbolik trigonometri
8 Yansımalar
9 Ara Sınav
10 stereografik izdüşüm
11 Möbius transformasyonları
12 Hiperbolik uzayın konformal yuvar modeli
13 Poincaré yarı uzay modeli
14 Hiperbolik Uzayın İzometrileri
Kaynaklar
Ders Notu

1.Ratcliffe, J. G., (1994), Foundations of Hyperbolic Manifolds, Springer-Verlag.

Ders Kaynakları

1. Fenchel, W., Walter de Gruyter, (1989), Elementary Geometry in Hyperbolic Space

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Farklı geometrik yapılara ve konseptlere dair ileri düzeyde bilgi sahibi olur. Yüzeyler, eğriler ve manifoldlar gibi geometrik nesnelerin diferansiyel geometrisini öğrenir; geometrik nesneleri cebirsel yöntemlerle inceleme yeteneği kazanır ve geometri alanında sunulan derin bir bilgi ve analitik düşünme becerileri ile matematiksel düşünme yeteneği gelişir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6