Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Yoğun Madde Fiziği II FIZ 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SADIK BAĞCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Katıhal Fiziği Anabilim Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Katıhal Fiziği teknolojiye yakınlığı sebebiyle fiziğin en popüler dallarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı teknolojide kullanılan metaller, yalıtkanlar, yarıiletkenler ve süperiletkenlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir.
Dersin İçeriği Katıların Dielektrik Özellikleri, Diamagnetizma ve Paramagnetizma Ferromagnetizma ve Antiferromagnetizma, Manyetik Rezonans, Elektron-Fonon Etkileşimi, Süperiletkenlik, Katıların Optiksel Özellikleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dielektrik sabiti ve polarizabilite tanımlarını açıklar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Ferroelektrik kristalleri tanımlar ve sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Diamagnetik ve paramagnetik maddelerin özelliklerini ayrıntılı bir şekilde inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Magnonlar ve domenlerin yapılarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Dielektrik fonksiyonunu tanımlar ve bu fonksiyonunun frekansa bağımlılığını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Plazmon ve polariton tanımlarını tartışır ve özelliklerini belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Elektron – elektron etkileşmesini ve elektron – fonon etkileşmesini (polaron) karşılaştırarak yorumlar ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Eksitonların yapılarını açıklar ve özelliklerini ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Düzensiz katıları örneklerle açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dielektrik ve ferroelektrikler [1] 269-282
2 Dielektrik ve ferroelektrikler [1] 269-282
3 Diamagnetizma ve paramagnetizma [1] 295-308
4 Diamagnetizma ve paramagnetizma [1] 295-308
5 Ferromgnetizma ve antiferromagnetizma [1] 315-333
6 Ferromgnetizma ve antiferromagnetizma [1] 315-333
7 Ferromanyetik ve antiferromanyetik rezonans [1] 356-361
8 Plazmon, Polariton ve Polaronlar [1] 193-199
9 ARASINAV
10 Plazmon, Polariton ve Polaronlar [1] 193-199
11 Elektron-elektron ve elektron-fonon etkileşimi [1] 210-214
12 Elektron-elektron ve elektron-fonon etkileşimi [1] 210-214
13 Optik süreçler ve eksitonlar [1] 219-224
14 Amorf katılar [1] 367-375
Kaynaklar
Ders Notu [1]“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996.
Ders Kaynakları [2]“Katıhal Fiziği”, Ş. Aydoğan, Güven Kitap Yayın Dağ. Tic. Ltd. Şti., 2011.
[3]“Condensed Matter Physics”, M. P. Marder, John Wiley & Sons,2000.
[4]“Solid State Physics”, J.S. Blakemore, Cambridge Univ. Press, 1993.
[5]“Solid State Physics”, G. Burns, Academic Press Inc., 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
7 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6