Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Yoğun Madde Fiziği I FIZ 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK
Dersi Verenler Doç.Dr. SADIK BAĞCI,
Dersin Yardımcıları Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Katıhal Fiziği teknolojiye yakınlığı sebebiyle fiziğin en popüler dallarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı teknolojide kullanılan metaller, yalıtkanlar, yarıiletkenler ve süperiletkenlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir.
Dersin İçeriği Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler, Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler, Kristallerde bağlanma ve hibritleşme, Brillouin bölgeleri ve sıkı bağlı elektronlar, Katıların elektronik band yapıları ve gerçek kristaller, İki ve üç boyutta örgü titreşimleri, Termal özellikler, Elektron-elektron etkileşimi, Kuantum mekaniksel hesap yöntemleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Katıların kristal yapılarını tanımlar ve sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Kristallerde örgü tayininin deneysel metodlarını açıklar ve tartışır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Kristallerde atomik bağlanma mekanizmalarını diğer katılarla karşılaştırır Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Katıların band yapılarını detaylı bir şekilde açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Katılarda ısı iletkenliği ve termal genleşmeyi nedenleriyle izah eder ve yorumlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Katıların fonon özelliklerini adyabatik bağ yükü modeli ile inceler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Yoğunluk fonksiyon teorisinin katıların dinamik özelliklerinin incelenmesinde nasıl kullanıldığını açıklar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler [1] 1-18
2 Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler [2] 61-91
3 Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler [2] 61-91
4 Kristallerde bağlanma ve hibritleşme [1] 41-60
5 Kristal Yapı Kusurları [2] 121-146
6 Serbest Elektron Teorisi [1] 97-116
7 Enerji Bant Teorisi [1] 121-135
8 Kristal Titreşimleri [1] 63-72
9 ARASINAV
10 Isısal Özellikler [1] 77-89
11 Yarıiletkenler [2] 221-238
12 Yarıiletkenler [2] 221-238
13 Yoğunluk Fonksiyon Teorisi [4] 1-30
14 Yoğunluk Fonksiyon Teorisi [4] 1-30
Kaynaklar
Ders Notu [1]“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996.
Ders Kaynakları [2]“Katıhal Fiziği”, Ş. Aydoğan, Güven Kitap Yayın Dağ. Tic. Ltd. Şti., 2011.
[3]“Condensed Matter Physics”, M. P. Marder, John Wiley & Sons,2000.
[4]“Yoğunluk Fonksiyonel Teorisi”, D. S. Sholl, J. A. Steckel, Nobel Akad. Yay. Eğ. Dan. Tic. Ltd. Şti., 2012.
[5]“Solid State Physics”, G. Burns, Academic Press Inc., 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
7 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6