Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Atom Fiziğinden Seçme Konular FIZ 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

İleri Kuantum Mekaniği I

Önerilen Seçmeli Dersler

İleri Kuantum Mekaniği I

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELDA ESER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SELDA ESER,
Dersin Yardımcıları

Atom ve Molekül Fiziği Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Atom Fiziği alanında teorik veya deneysel olarak çalışmak isteyen yüksek lisans veya doktora öğrencilerinin daha detaylı olarak bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bazı atomik özellikler, çok elektronlu atomlarda açısal problemler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrojen atomu problemini tekrar hatırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Işımalı geçişleri inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Bir elektronlu atomların ince yapı ve aşırı ince yapı etkilerini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Çeşitli örneklerle ince ve aşırı ince yapı etkilerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Çok elektronlu atomları kuantum mekaniksel olarak inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Çok elektronlu atomlarda açısal problemleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hidrojen atomunun kaba yapısının bir özeti [1] Sayfa 1-10
2 Işımalı geçişler [1] Sayfa 13-20
3 Işımalı geçişler [1] Sayfa 20-30
4 Bir elektronlu atomların ince ve aşırı ince yapısı [1] Sayfa 30-42
5 Bir elektronlu atomların ince ve aşırı ince yapısı [1] Sayfa 43-50
6 Bir elektronlu atomların ince ve aşırı ince yapısı [1] Sayfa 51-56
7 Merkezi alan yaklaşıklığı [1] Sayfa 57-62
8 Merkezi alan yaklaşıklığı [1] Sayfa 63-70
9 Ara sınav
10 Çok elektronlu atomlarda açısal problemler [1] Sayfa 71-80
11 Çok elektronlu atomlarda açısal problemler [1] Sayfa 81-90
12 Çok elektronlu atomlarda açısal problemler [1] Sayfa 91-100
13 Çok elektronlu atomlarda açısal problemler [1] Sayfa 101-109
14 Çok elektronlu atomlarda açısal problemler [1] Sayfa110-115
Kaynaklar
Ders Notu

1. Köksal F. Gümüş H., Atom ve Molekül Fiziği, Çev., Samsun, 2000

Ders Kaynakları

2. Sobelman Igor I., Atomic Spectra and Radiative Transitions, Springer Verlag, 1979
3. Grenier W., Quantum Mechanics(Special Chapters), Springer, 1989.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
7 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 5 5
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6