Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göç Coğrafyası COG 213 3 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin; Göç ve göçe ilişkin uluslararası göç, mülteciler, diaspora, emekli göçü, beyin göçü gibi nedenleri ve süreçlerine bağlı olarak farklılaşan güncel konular hakkında bilgilenmeleridir. Göç araştırmalarındaki çok disiplinliliğin gerekçelerini ve yararlılığının kavranması ve coğrafyanın göç araştırmalarına yaklaşımını anlamaları da ayrıca önemlidir. Son olarak, uluslararası boyutta göç hareketlerinin nedenleri, türleri, izlenilen yollar ve sonuçları konusunda bilgi sahibi olmaları, küreselleşme ile birlikte değişen göç eğilimleri ve türleri konusunda değerlendirmeler bilgilenmeleri ve böylelikle ülkelerin değişen nüfus ve göç stratejileri hakkında analizler yapıp çıkarımlarda bulunabilmeleri hedeflenmiştir.

Dersin İçeriği

Göçün tanımı, nedenleri ve değişen göç dinamikleri * Göçün haritalanması * Küreselleşme- Göç ilişkisi * Sosyo-mekansal boyutu ile Dünya’da değişen göç türleri ve değişen göç dinamikleri * Uluslar arası yasadışı göçler ve mülteci sorunu * Göç kuramları bağlamında Uluslararası Emek Göçü * Uluslararası Emekli Göçü- Beyin Göçü, çevre mültecileri vb.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Göç ve göçe ilişkin gelişen değişen kavramlar hakkında bilgilenme ve göç araştırmalarının gündemdeki yeni konuları ve izlenilen yöntemler konusunda bilgi sahibi olma. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Değişen göç dinamikleri ve küreselleşme arasındaki ilişkiyi dünyadan örneklerle kurabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
3 Nüfus artışı ve kalkınma ikilemini bölgesel sosyo-ekonomik ve mekânsal farklılıklarla birlikte anlayabilme, değerlendirebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
4 Dünyada nüfus artışı ve dağılışının yol açtığı sorunlar konusunda doğal kaynaklar, uluslararası siyaset ve demografi boyutu ile ilişkisel analizler yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Göç ve göçe ilişkin kavramların tanımlanması ile göç araştırmalarında güncel konuları ile göç araştırmalarında coğrafi yaklaşımın açıklanması
2 Göç nedir? Göçün nedenleri ve coğrafi temelleri… Göçün Türleri ve türü tayin eden faktörler, göçün kaynağı, göçün mesafe-maliyet ilişkileri
3 Göç hukuku ve göçün uluslararası boyutu
4 Uluslararası göç tartışmaları ve göç kuramları
5 Dünya’da büyük göçler : nedenleri ve sonuçları
6 Küreselleşme ve Dünyada değişen göç dinamikleri Anlatım
7 VİZE SINAVI
8 Göçün ekonomisi ve stratejisi – BM Göç Raporundan
9 Göçün sosyo-ekonomik ve kültürel boyutu
10 Uluslararası Emek Göçü –İşçi göçleri Seminer sunumu
11 Göç literatüründe göçmen, mülteci, sığınmacı, diaspora
12 Uluslararası göç ve mülteci sorunu- BMMYK Görevleri
13 Uluslararası göç, Mültecilik ve Kadın
14 Küresel İklim Değişimi Göçleri- Çevre mültecileri Uluslararası tatil ve emekli göçleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

PRESTON H. S.- HEUVELINE P.- GUILLOT  M, 2001, Demography-Mesasuring and Modelling

Population Processes, Blackwell Publ., London.

ÖNER, N.A.Ş., IHLAMUR-ÖMER, S. GÜLFER, 2012, Küreselleşme Çağında Göç, İstanbul, ,İletişim.

TOKSÖZ Gülay, 2007, Uluslararası Emek Göçü, Bilgi Üniv. Yayınları, İstanbul.

TÜMERTEKİN Erol,  ÖZGÜÇ Nazmiye, 1998, Beşeri Coğrafya –İnsan Kültür- Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul.

MUTLUER Mustafa, 2001, Uluslararası Göçler  ve Türkiye, Çantay Kitabevi, İstanbul.

CHAMBERS, Iain. 2009, Göç, Kültür, Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 16 2 32
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 16 2 32
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6