Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Form Bilgisi TMB 309 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Murat Can Dilber

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının icra karakteristikleri ve müzik tekniği bakımından dönüştüğü formların öğrenilmesi yoluyla Türk müziğinin bir bütün olarak kavranması.

Dersin İçeriği

Birbirinden farklı amaçlara yönelik olarak oluşturulmuş Türk müziği beste biçimlerinin, müziğe katılan bütün unsurlarıyla birlikte ele alınması ve ayrı ayrı başlıklar altında incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğinde form kavramını bilir. Anlatım, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Türk müziği formlarını sınıflandırır. Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Klasik Türk müziği formlarını öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Türk Sanat müziği formlarını öğrenir. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Türk Halk müziği formlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 Askeri ve saz müziği müzik formlarını öğrenir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
7 Dini-Cami müziği formlarını öğrenir. Anlatım, Tartışma,
8 Dini- Tekke müziği formlarını öğrenir Tartışma, Anlatım,
9 16. Yüzyıl öncesi Türk müziği formlarını öğrenir. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk müziğinde Form kavramı ve Tür ile ilişkisi-formların sınıflandırılma
2 Türk klasik müziği formları Kar formu
3 Karçe ve Kar-ı Natık Formu.
4 Beste Formu
5 Semai Formu - Ağır Semai ve Yürük Semai
6 Türk Sanat Müziği Formları Şarkı-Köçekçe-Tavşanca
7 Türk Halk Müziği formları- Türkü
8 Vize Sınavı
9 Uzun Hava, Maya, Hoyrat, Bozlak, Barak, Gurbet Havası, Divan, Ağıt uzun hava formları. Kırık Hava formları- Deyiş, Semah, Nefes formları, Oyun müziği formları (Horon, Horo, Karşılama, Halay, Bar, Zeybek, Teke Zortlatması)
10 Askeri Müzik- Marş formu- Saz Müziği formları
11 Dinî-Cami müziği formları (Kur’an-ı Kerim Tilaveti, Ezan, Salâ, Kamet, Cumhur Müezzinliği, Hutbe, Tesbih, Temcid, Mahfel Sürmesi, Tekbir, Tardiyye, Telbiye, Muhammediye, Mevlid)
12 Dinî-Tekke müziği formları (Mevlevî Âyini, Durak, Şuğul, Mersiye, Nefes, İsm-i Celâl, Savt, Mirâciye, Na‘t, Kaside, İlahi, Tevşih)
13 16. Yüzyıl öncesi formlar (Nevbet-i Müretteb, Basit, Küllü’d-Durub, Küllü’n-Nagam, amel, Peşrev)
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239

Ders Kaynakları

AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 1 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6