Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seç I: Erken Çocukluk Döneminde Oyun ECE 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu Ders, Oyunun Tanımı, Oyun Aşamaları Ve Çeşitleri, Oyunu Etkileyen Faktörleri, Tarihçesi, Oyunun Okul Öncesi Eğitimdeki Yeri Ve Önemini, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Günlük Plan İçerisinde Oyunun Planlanması Ve Değerlendirilmesini Kavratmayı Amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

ilgili kavram ve konuların tanımlanması ve açıklanması, kuramsal yaklaşımlar, oyun hakkındaki bilimsel araştırmalar, sınıf ortamı ve oyun.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okul öncesi eğitimde oyunun yeri ve önemini tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Temel oyun kuramlarını tartışır. Oyun kuranlarının benzer farklı ve üstün zayıf yönlerine örnekler verir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Çocuğun oyununu geliştirebilmek için öğretmenin yapması gerekenleri tartışır. Serbest oyunda öğretmenin rolünü tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı Sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi Eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Erken çocukluk eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde ileri kullanabilir. Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
6 Güncel gelişim ve öğrenme kuramlarını bilir; bu kuramlara dayalı Türkiye’deki ve farklı ülkelerdeki okul öncesi eğitim program, yaklaşım ve modellerini tanır ve eleştirel gözle değerlendirebilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. Anlatım, Soru-Cevap,
8 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Tartışma,
9 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma,
10 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı. Oyun nedir? Oyunun özellikleri Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Oyun, gelişim ve eğitim ilişkisi nasıldır? Oyunun eğitimde önemine ilk vurgu yapanlar kimlerdir? Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Oyun Teorileri: Klasik kuramlar ve modern kuramlar: Psikanalitik Kuramlar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Oyun Teorileri: Bilişsel Kuramlar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Öğrenme merkezlerinin organizasyonu ve oyun materyalleri Araştırma makalelerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Oyunda öğretmen rolleri Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Yaratıcılık ve oyun Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Ara Sınav. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Oyuncaklar ve Dijital oyunlar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Fen, matematik ve dış ortamlarda oyun Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Özel gereksinimli çocuklarda ve Okulöncesi Kurumlarda Oyun Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Oyun Planı Hazırlama ve Uygulama Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Proje Sunumları. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Proje Sunumları. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

And, M. (1999). Oyun ve bügü. Ankara: Türkiye İşbankası Yayınları.

Başal Handan Asude, Geçmişten Günümüze Türkiye'de Geleneksel Çocuk Oyunları, 2010, Morpa Kültür Yayınları.
 Bilton, H. (2010). Outdoor Learning in the Early Years: Management and Innovation.
 Durualp, E. ve Aral, N. (2014). Oyunun gelişimi ve türleri. Her yönüyle okul öncesi eğitim 3. (Ed: A.B. Aksoy), (s. 231-254). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.

Göncü, A. (2001). Çocuk Oyunlarının Gelişiminde Toplumsal ve Kültürel Bağlamın Rolü. Dünyada ve Türkiye’de Değişen Çocukluk, 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, s. 37-50, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.

Güler, T. (2007). Erken Çocukluk Döneminde "Oyun Planlama" Modeli. Eğitim ve Bilim, 32 (143), 117-128.

Hughes. Fergus. P. (1995). Children, Play, and Development. Allyn and Bacon.

Ogelman Hülya Gülay (2009), Erken Çocukluk Döneminde Oyun: Çok Yönlü Bir Bakış, Eğiten Kitap, İstanbul.
Sevinç, M. (2004)., “Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde OYUN” Morpa, İstanbul.

Şen, M. (2010). Erken çocukluk döneminde oyun. Erken Çocukluk Eğitimi (p. 403-431). (H. İ. Diken,Ed.). Ankara: Pegem Akademi.

Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 1-16.

Vygotsky, L. S. (1978) Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, Massachusettets: Harvard University Press.

Welhousen, K. (2002). Outdoor Play Everyday: İnnovative Play Concepts for Early Childhood. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul öncesi dönemdeki çocukların gelişimini anlamak için temel teorik bilgilere sahip olur.
2 Okul öncesi çocukların öğrenme ihtiyaçlarını değerlendirebilecek ve bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak öğrenme stratejileri geliştirir.
3 Farklı erken çocukluk eğitimi uygulamalarında gelişimsel özellikleri belirler.
4 Okul öncesi eğitimde kullanılan öğretim yöntemlerini anlar ve uygular.
5 Kültürel çeşitlilik, dil çeşitliliği ve kültürlerarası eğitim gibi güncel konuları erken çocukluk eğitimi bağlamında anlar.
6 Erken çocukluk eğitimine karşı yeni bakış açıları edinir.
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 16 1 16
Performans Görevi (Uygulama) 14 1 14
Performans Görevi (Seminer) 14 1 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6